A Klippan kanapé

A Coffein blog gazdái minden szerző lelkére matrózcsomóval rákötötték, hogy ez egy szakmai blog, amelynek a fő profilja a kommunikáció, a reklám, hírek és trendek, ilyenek. Ennek szellemében igyekeztem pont nem ilyen témát választani. Mert ma az Ikeás Klippan kanapéról lesz szó.

klippan1

Klippan („Szirt”) eredetileg egy közel 8200-as lélekszámú városka Svédország Skane megyéjében, valahol az ország déli csücskében, emellett kedvelt pihenőhely is, aki teheti, ne hagyja ki a svédpadlóval és ingyen wi-fivel csábító Best Western Hotell Klippan vendégszeretetét (nem, nem jártam még ott). A kevésbé szerencsés utazóknak be kell érnie az Ikea 1979-ben megszületett, és azóta is csak egyszer módosított (a fából esztergált lábakat alumíniumra cserélték) kanapéja nyújtotta élvezetekkel, amelyek szinte mindegyik rendes magyar reklámügynökségen, hang- és képstúdióban nagy számban megtalálhatók. Nem gondolnám, hogy ennek az oka a Klippan kiváló szereplése a tűzteszten, sokkal inkább az, hogy egyszerű, kényelmes és olcsó. A legolcsóbb fehér kétszemélyes variációja az Örsön jelenleg 49.990 forintért vásárolható meg, amely összeg az ÁFA visszaigénylése után még tovább szelídül, szóval ez tényleg jó ajánlat. Nem beszélve az alternatív beszerzési forrásokról, én például a három darab otthoni példányom mind a Vateráról szereztem be, és a három összesen nem került ennyibe, viszont mind remek egészségnek örvend. Nem csak ülni lehet jól bennük, hanem tespedni, feküdni, de akár Szellő Pista előtt szunyókálni is teljesen megfelelő.

klippan2Lars Engman, e csodás bútor tervezője saját kárán tanulta meg, hogy nem elég szépre tervezni egy kanapét: miután hatéves lánya három rövid hónap alatt konkrétan leamortizálta a drága pénzért vett  olasz ülőgarnitúráját a hetvenes években, az Ikea termékfejlesztője mert nagyot álmodni, és megalkotta a stílusos, de mégis gyerekálló kanapé koncepcióját. “Strapabírónak és gyerekbarátnak akartam, de design-kompromisszumok nélkül”, meséli Engman, aki jelenleg a svéd gyártó almhulti irodájában dolgozik design managerként. „Lekerekített, puha sarkok, de robusztus felépítés és gépben mosható huzat, ezek jellemzik leginkább a Klippant, de ami talán ezeknél is fontosabb, hogy a bútor abszolút teljesíti az Ikea legnagyobb kihívását: hogy jól nézzen ki, és legyen olcsó.” Végül végtelen próbák és tesztek után 1980-ban tárták a nagyközönség elé a kanapét, illetve hát a fenekük alá. 1998 óta több mint másfél millió darabot értékesítettek belőle – gondolom, azért csak innen számolják, mert ezelőtt talán nem volt számítógépes nyilvántartás, vagy abba belenyúltak holmi illetéktelen hökösök, ilyesmi. Kezdetben egyébként csak Svédországban gyártották, később Lengyelországban is, mára viszont már öt európai ország, három amerikai állam és két kínai város is ontja magából a Klippan kanapékat. Az okos svédek pár éve még azt is kifundálták, hogyan tehetik lapra szerelhetővé a bútort, így spórolva közel 50%-ot a szállítási és raktározási költségeken. 2004 óta négy új beszállító behúzásával ráadásul a szövet bejövő árát is lenyomták 20%-kal, de hát az ilyen tendenciák nem ismeretlenek a mi szakmánkban sem…

Köszönöm a figyelmet, és amikor egy ilyen Klippan kerül az utatokba, jusson eszetekbe, hogy mennyit tett a derék Lars a nem kevésbé derék magyar reklámosok és ügyfeleik kényelméért!

Facebook Comments
Megosztás Google Pluson