Boutique, design, lifestyle, pop-up: avagy napjaink szállodái

A Klippan kanapé után következzen egy másik design témájú blog.

Életem első állásinterjúján a Hiltonban voltam. Akkor még azt gondoltam, szállodaigazgató leszek…  A Hiltonból egy éles váltással egyenesen egy reklámügynökséghez vezetett az út, és bár a reklámszakmában kötöttem ki, továbbra is nagy érdeklődéssel (és nyálcsorgatással) követem figyelemmel a szállodaipar újabb csodáit.

boutique intside6

Magyarországon még csak néhány éve ütötte fel fejét a jelenség, melyet butik (oh pardon, boutique) hotelnek neveznek. A koncepció egyébként már az 1980-as évektől ismert, New Yorkban és Londonban nyíltak az első ilyen műintézmények. Alapító atyjaként leggyakrabban egy Ian Schrager nevű bácsit említenek, aki egyébként a híres és hírhedt Studio 54 társ-alapítója. Ő meglátta a piaci rést: van egy olyan réteg, akik rendszeresen és sokat utaznak, és baromira elegük van szállodaláncok uniformizált, kiszámítható és személytelen tömegéből. Valami közvetlenebb, személyesebb, egyedibb megoldásra vágynak. Schrager arra alapozta a sikert, hogy a szállodához hozzápasszított egy puccos éttermet és tett arról, hogy teletömje celebekkel. Nem pazarolta a pénzt reklámozásra. Rengeteg party-t tartott, pl. a Miramax-nak és az MTV-nek, az volt az egyetlen kikötése, hogy a szálloda nevét mindig említsék meg a beszámolókban. Ez elég jól bejött neki… (Egyébként volt ideje gondolkodni a piaci réseken: egy kicsit elfelejtett bejelenteni potom 2,5 millió dollár bevételt, ezért lecsukták töprengeni egy picit az élet dolgain.)

Szóval ott tartottunk, hogy boutique hotel, amit más néven design vagy lifestyle hotelnek is neveznek. És akkor itt álljunk is meg egy szóra! Ez a három akkor egy és ugyanaz? Vagy van közöttük valami különbség? Örömmel jelentem, ezen nemcsak a földi halandók töprengenek, hanem a szállodaipar is. Mindenkinek a megnyugtatására közlöm, hogy tavaly dűlőre jutottak, legalábbis a lifestyle és a boutique hotelek definícióját  illetően. Röviden összefoglalva a lifestyle hotel inkább kortárs, egyedi építészeti és design megoldásokat használ, gyakran hi-tech elemekkel tűzdelve. Több kiegészítő szolgáltatást is kínál, amelyekkel teljesebbé tehetik a vendégek életét, a leggyakoribb szolgáltatás wellness és spa élmény. Íme:

lifestyle3lifestyle1lifestyle2

Ezzel szemben a boutique hotel esetében a beruházók általában (de nem minden esetben) régi, korábban is szállodaként működő, lepukkant épületeket (esetenként ipari épületeket) újítanak fel. A lényeg, hogy egyedi legyen, karakteres, találjon valamit, ami megkülönbözteti a többi hoteltől (az a jó kis USP, ugye!). Ez lehet a szobák – számomra sokszor hajmeresztő – stílusa, mérete, a szálloda elhelyezkedése, egy koktélbár, ahol összeismertetik az üzletembereket, egy felkapott séf, bármi. Ezenkívül hatalmas hangsúlyt fektetnek a kiszolgálásra, nagyon fontos, hogy a kedves vendég otthonosan érezze magát. Mondanám, hogy szempont az is, hogy ne legyen semmilyen szállodalánc tagja, de sajnos ez ma már nem igaz. A nagy szállodaláncok egy ideig hátradőltek, és egy kis félmosollyal a szájuk szegletében nézték a boutique hoteleket, azt gondolván: a komoly üzletemberek a megszokott, standard szolgáltatásokat szeretik. Aztán egyszer csak ráébredtek, hogy nagyon csúnyán tévedtek. A fogyasztónak nem az a fontos, hogy van szobaszerviz és 20 futógép áll egymás mellett a “gym”-ben. A fogyasztó jobban kedveli az egyedit, ahol van valami, amit sehol máshol nem kap meg. Néhány szállodalánc megpróbálta meglovagolni a hullámot, és benyomult a boutique hotel piacra, szerencsére eddig úgy tűnik inkább kevesebb, mint több sikerrel, hisz a célközönség épp ezeket az önálló, karakteres, egyedi brandeket preferálja a nagy láncokhoz képest.

boutique outside3boutique intside9boutique intside3

boutique intside7boutique intside2boutique outside

A válogatós, újdonságokra vágyó utazóközönségnek persze a boutique hotelek által kínált egyedi szolgáltatás már nem elég, még többet akarnak. Nem hatja meg őket a “welcome” pezsgő, a sztár séf, a nappali közepén álló fürdőkád, a zenélő zuhany: nekik élmény kell.

levitalÍgy jöttek létre az úgynevezett experience hotelek. Itt mindent megkapsz, amit egy boutique hotelben, de közben fantasztikus élményekkel is gazdagodhatsz. Alhatsz például  jéghotelben vagy, ahogy a mellékelt ábra mutatja, levitáló ágyon.

 

 

A másik újdonság a pop-up hotel. Mindenből van már pop-up: kiállítások, butikok, éttermek; miért ne követhetné egy szálloda is ezt az irányt? Ebben a műfajban is vannak természetesen fokozatok a különböző célcsoportok igényeire szabva:

  • Kezdjük a tetején: egyszobás, hiperexkluzív lakosztály, mely az egyedi élmények kedvelőire lett szabva, potom 300 font/ éjszaka áron. Ezt a hajó alakú izét London legkülönlegesebb pontjain teszik le néhány napra. Legutóbb sorsolással választották ki a vendégeket a jelentkezők közül…
  • Azon sportrajongóknak, akik szeretnek az események közelében lenni (feltéve, hogy ez a sportesemény Nagy-Britanniában van), illetve rendelkezésükre áll némi anyagi forrás, itt a megoldás: a Snoozebox konténerváros formáció. Az árszabás egyébként az eseménytől függ, a mezei motocross versenyeken olcsóbban mérik a szobát mint pl. egy Forma-1-es futamon (69 és 269 font között mozog a tarifa).
  • És a jó hír a fesztiválozóknak: akik nem szeretnek a sárban dagonyázni, de csak kevesebb pénzmag áll a rendelkezésükre, lakhatnak ezekben a fura gyerekházakban. Horvátországba már eljutottak, kíváncsi vagyok, a Szigetre mikor érkeznek meg.

Nem vagyok jós, nem tudom, mit hoz a jövő, egy biztos: a vendégéjszakákat fogyasztók igényei folyamatosan változni fognak, így – mint minden szolgáltatóipar –  a szállodaipar is folyamatosan fejlődni fog, és mindig lesznek olyan Ian Schragerek, akik a fogyasztók igényeire válaszolva kitalálják a tutit.

u.i.: Van még egy gyűjteményem öko-szállodákból, akit érdekel, írjon!

Facebook Comments
Megosztás Google Pluson