Közösségi kapitalizmus

A közösségi média terjedése alapjaiban változtatja meg mindennapjainkat – de megváltoztatja-e a piacgazdaságot is? A Gartner* kutatócég szerint a Facebook-generáció számára értékesítő és munkát kínáló vállalatok egy másfajta kapitalizmust fognak képviselni.

Ahogy a szakadék növekszik a gazdagok és a szegények között a fejlett gazdaságokban, a pénz, a vagyon és a hatalom egyre koncentráltabban egy szűk kör, a bizonyos 1% kezébe kerül. A maradék 99% egyre intenzívebben használja a közösségi médiát együttműködésre, kampányolásra és agitációra a méltánytalanságok ellen – s mindez egyre fenyegetőbbé válik a vállalatvezetők számára.

A Gartner azt állítja, hogy a nem túl távoli jövőben a kapitalizmus közösségivé válik, és ez arra készteti majd a szervezeteket, hogy kétoldalú kapcsolatot építsenek a 99%-kal. A kapitalizmus nem fog összeomlani, de alapjaiban változik meg, s új formája összhangban lesz a technológiával és a 21. századi megközelítésekkel, attitűdökkel. Az eljövendő kapitalista éra a Facebook-generáció érája, melyben az internet és a közösségi média meghatározó értékei és viselkedésmódjai elfogadottá válnak és meghonosodnak az innovatív vállalatoknál.

Mit is jelent ez? A vállalatok a hierarchikus, utasító-kontrolláló modellről demokratikus és érdem-alapú megközelítésre váltanak, s dolgozóikat a közösségre gyakorolt hatásuk és a közösségben képviselt értékük alapján ítélik majd meg, s adnak nekik felhatalmazást, döntési jogkört, nem pedig titulus vagy társadalmi háttér alapján. A szervezetek nyitottabb megközelítést választanak majd a stratégiai tervezésben, megengedve a szervezet minden szereplőjének, sőt, a külső érintetteknek is, hogy hatásuk legyen a döntéshozatalra; a közösségi és a mobiltechnológia segítségével építik fel és menedzselik kétoldalú kapcsolataikat fő érintettjeikkel és közösségeikkel. A technológia ilyetén alkalmazása sokkal mélyebb lesz, mint a közösségi média jelenlegi, egyoldalú, kifelé figyelő, limitált felhasználása. Ez valóban “beviszi” a 99%-ot a vállalatba, a falak közé, és a vállalat részévé teszi őket.

prayer-and care, volusion social sharing tools

“Mintha egy tíz évvel ezelőtti CSR-tankönyv utolsó, jövőbe tekintő fejezetét olvasnám, csak akkor még feltételes módban és óhajtó stílusban szólaltak meg ezek az elképzelések” – írja Facebook oldalán Radácsi Laci, Magyarország egyik legelismertebb CSR szakembere. A kutatásról szóló összefoglalót olvasva én is hasonlóképp éreztem.

Fenntarthatósági szakértőként több vállalati érintetti elkötelezettség programot dolgoztam ki, menedzseltem, és követtem figyelemmel eddigi szakmai pályafutásom során. E programok célja a bizalom erősítése a különböző szereplők között, információ- és tudásmegosztás, megoldások és jó gyakorlatok létrehozása. Minden érintett releváns tapasztalattal és tudással rendelkezik, s ezek javítják a döntéshozatali folyamat, s az ennek eredményeképpen megvalósuló tevékenységek minőségét. A külső érintettek bevonása a vállalatai stratégia megalkotásába konszenzust eredményez komplex, sokoldalú, és sok esetben megosztó ügyekben. Ma még csak álmodozom arról, hogy a vállalatok számára az érintettek bevonása természetessé és alapvetővé válik – a kutatás szerint azonban ez hamarabb eljön, mint gondolnánk.

Vajon kockázatos-e a vállalatok számára ez a fajta nyitottság? Igen, az – ezeket a kockázatokat kezelni kell. Van-e más út? Én úgy gondolom, nincsen. A közösségi média és a modern technológia lehetőségeinek kiaknázásával ezek a párbeszédek mindenképpen megtörténnek; a vállalatok eldönthetik, részt vesznek-e bennük avagy sem.

 

* A Gartner a világ vezető IT kutató- és tanácsadó-cége, amely technológiához kapcsolódó kutatásokat végez ügyfeleinek a megfelelő üzleti döntések meghozatalához; jelenleg közel 12 000 szervezetnek dolgoznak.

Felhasznált forrás: Maverick Research: Capitalism Goes Social, or How Technology Will Enable the 99% to Change Your Business Forever.

 

Facebook Comments
Megosztás Google Pluson