A stock oldalakon bárki kedvére keresgélhet gyorsan, kényelmesen szinte minden témában több millió fénykép, illusztráció, vektorkép és videó között. A választék mégis mintha csak elsőre tűnne nagynak.
A találati listában egyre többször pillantottam meg „ismerős” arcokat, köztük Mr. Stockot, a szememnek oly kedves „reklámpasit”. Annyiszor láttam, hogy már a 2 cm-es nézőképen, hunyorítva is felismerem, de vélhetően csak a jó arcmemóriám miatt. Látható tengerparton, irodában konszolidáltan, fesztelenül, jó és rossz fiúként, preferáltan kék ruhában vagy kék háttér előtt, elölről, oldalról, felülről.
A Jóbarátok Phoebe-jének „apukája” jut róla eszembe (1:45-nél a helyzet csak fokozódik :)).
Miss Stock egyszer csinos ügyvéd, máskor orvos, vidámsága lankadatlan, vérbeli turista, és kétségtelenül nem szereti az állandóságot.
Akikről ennyi különböző témájú kép van fent, azok a nagy számok törvénye szerint kiválasztásra is kerülnek. Őt ugyanabban a ruhában a Samsung Júniusi hírlevelében, az Euró Centerben a Sunrise Fitness és vele egy időben az Örs vezér téri Sugár Fitness plakátján láttam viszont (a kék visszatükröződében pedig magamat), íme.
Mintha a stock modellek egész élete dokumentálva lenne, és végül is így van, hiszen a tengerparti kép sem a lakótelepi lakások hőskorában oly szeretett, egész falas tengerparti tapétája előtt készült. Ott voltak, átélték. Hm, nem is rossz munkakör.
De Mr. Stockot sem csak képforgalmazó site-okon láttam viszont, és nem, nem is álmaimban: nemrégiben a Rossmann drogériában, áprilisban a Groupama Garancia plakátján, rákövetkező hónapban pedig egyidejűleg a CITI Bank, a Master Card és a Generali Biztosító különböző felületein – ismét kék szerelésben. A szóban forgó cégek mindegyike pénzügyi vonalon tevékenykedik. Bár konkrétan nem a brand arcaként mosolyog ránk bizalmat ébresztve, és a többség számára nem is evidens, hogy mindegyiken ő szerepel, de elvi szinten mindenképp felvethet kérdéseket. A márka egyediségéről, komolyságáról nem is beszélve, hiszen jelen esetben nem tucatmárkákról beszélünk.
Amikor a brandépítés, az image kampányok kiemelt szerepet kapnak a mai marketing területén, ilyen képekkel elvész az egyediség, amitől egy márka az, ami. Van, mikor egy brandet már egy képről, annak stílusáról és színéről felismerünk (pl. T-csoport, Coca-Cola).
Ezen a három hirdetésen mi a hozzáadott érték? Őszintén szólva a mondanivaló és a stock-kép között sem látok valós kohéziót.
Az ökoperlátoros Generali hirdetésnél mit keres a háttérben egy nő? Ezzel a férfi gesztusai teljesen átértelmeződnek, nyilván nem az ökoperlátoron morfondíroz.
Ha nyaralok, a tengerparton személy szerint nem laptopoznék, és főleg nem tartanék magam mellett külön mini nyugágyban egy indokolatlanul nagy méretű mobiltelefont. 🙂
Arra pedig fogadni mernék, hitel ide vagy oda, hogy ember nincs, akinek a mosolygós stock-házaspárról első ránézésre az adósságrendezés jutna eszébe.
Tény, hogy hazánkban a határidők és az ügyfél anyagi lehetőségei sok esetben szűkösek, így ritkán adatik meg egy kampány volumenű projekt esetében is, hogy a castingolt szereplőket és a megbízott ügynökségi stábot felültetik egy repülőre, és kiküldik akár csak Rómába egy hétre forgatni vagy fotózni.
Sokszor nyilván nem is érné meg és felesleges lenne, de ha már stock, akkor is lehet a tartalomhoz, mondanivalóhoz passzolót keresni, hozzátenni valami pluszt, amitől az már brandesített lesz és egyedibb. A következetes márkaépítés érdekében nem hiszem, hogy az a plusz fáradság nem érné meg. A kreativitást nem időben mérik, hanem végtermékben. Szerintem megéri tovább keresgélni, hogy rátaláljunk a megfelelő képre, ami közben akár hasonló „gyöngyszemekre” is akadhatunk, mint a Hellostock gyűjtése. Már ezért is megéri, nem? (facebook.com/Hellostock)
Az alábbi külföldi Toyota kampány (http://popsop.com/51942) példája mindenesetre kirívó, hiszen számos ember közel féléves lenyűgöző munkája 3 plakátért. A látvány és a mondanivaló szerintem csodálatos egységet alkot, szakmailag pedig inspiráló és magával ragadó. Ehhez persze kell egy olyan ügyfél, aki egy ilyenre rábólint, és meggyőzhető arról, hogy a mosolygós „reklámpasi” legjobb helye Phoebe pénztárcájában van.
TOYOTA PRIUS V | Making Of | Serial Cut™ from Serial Cut™ on Vimeo.