Ezt rakjuk ki a Facebookra!

Nyitom a Facebookot. Túró Rudi feltöltött hét új képet. A Zöldpardon ma esti koncertje. A Bookline ajánlja Dan Brown új könyvét. Generali utasbiztosítás nyárra.  Pastrami napi ajánlat. Uramatyám, és az ismerőseim hol vannak?! Persze lehet jönni kommentben rögtön, hogy miért lájkoltam, és egy gombbal blokkoljam, hájdoljam, deleteljem – de ez a poszt most nem erről fog szólni. A másik oldalról: a cégekről.

nofb„Mert nem teheted meg, hogy ne legyél ott!” – mondtuk pár éve minden szembejövő ügyfélnek, amikor még többségük alig hallott a legnépszerűbb közösségi oldalról. Mai fejemmel azért már visszakérdeznék: de miért ne tehetnéd meg, hogy nem vagy ott? Főleg, ha nem illik a portfóliódba a termék, főleg, ha nem vagy érdekelt B2C-ben, és főleg, ha egyre inkább bebizonyosodik, hogy inkább árt, mint használ a vállalatod reputációjának, hogy egy tőle idegen környezetben erőltetetten jópofáskodik. Nem, nem kell ott lenned! – mondanám ma a kiskunsági középvállalkozásnak, aki beszállítóként kizárólag egy kínai vegyipari vállalatnak exportál savtároló hordókat.

A Facebook üzleti stratégiája lassan, de drasztikusan reagált az elmúlt években az oldal lehetőségeit eleinte remekül kihasználó cégek tevékenységére. Aki jól lépett az elején, fiatalok tömegeihez juthatott el kis túlzással tök ingyen, de legalábbis nagyságrendekkel olcsóbban, mint bármilyen más atl-btl eszközzel. A Facebook ezért is szigorította – pontosabban terelte mederbe – a hirdetési rendszerét. Jöttek a céges oldalak, a megváltoztatott programkód, amely a fizetett posztokat sorolja előrébb, a szponzorált hirdetések és kontaktvásárlások felé tolt üzletpolitika. Nem tudom őket elítélni, ingyen mégsem adhatják a potenciális ügyfeleket, ha pénzért is árulhatják. A mobil platformról pedig végképp ne beszéljünk, ott csak a suggested postok és a játékalkalmazások váltogatják egymást. Amióta Zuckerberg végre rádöbbent, hogy mindenki telón nyomja, kissé átestek a ló túloldalára, a fizetett hirdetésektől már a képernyőt sem látni. Mint egy reklámújság a rosszabbik, a postaládából egyenest a kukába dobós fajtából.

A tökéletes megoldás

A cégek azonban mintha tudomásul sem vennék a változást. Pár éve ugyanis megszületett egy tökéletes recept, a Szent Grál. Rakd ki este nyolckor, ne legyen több 80 karakternél, kép mindenképpen legyen hozzá és egy befejezetlen mondatban kérdezz rá az olvasóra, hogy szerinte_______?

Ezzel két baj van. Az egyik, hogy a fenti változtatások miatt ez alig valakinél jelenik meg. A másik, hogy a többség erre már immunis. Este nyolctól tízig meg sem nyitom az oldalt inkább, és nem, nem fogom beírni a cuki kiscicás képedhez, hogy mi a kedvenc termékem tőled. A következő lépés, hogy három ilyen tartalom után hájdolom is a céget, vagy leiratkozom, így aztán akkor sem fogok tőle tartalmat kapni, ha egyébként egyszer az tényleg számomra érdekes, vagy rám vonatkozó lenne. Esetleg el is kezdem utálni a vállalatot. És itt már kőkemény üzleti érdekek sérülnek.

no-facebookMi legyen tehát? Cégmentesítsük a Facebookot, mert úgysincs értelme? Mindenki vonuljon le, ölje a pénzt citylightba? Nos, nem. Van azért egy jó megoldás. Csak sajnos többe kerül, mint az, hogy majd Céges Marika posztol nyolcvan karaktert minden másnap este nyolckor egy képpel, meg a befejezetlen mondattal, hogy a ______.

A recept – és ez tőlem szerintem már nem lesz szokatlan mondatkezdés – először is az alapos tervezés. Ami azzal indul, hogy kell-e ez nekünk. Ha igen, akkor elfáradunk a kreatívokhoz, ahol tevékenységünk, cégfilozófiánk, üzleti stratégiánk és célcsoportunk hosszas ecsetelése után a javaslatok százait elvetve találunk egy ütős megoldást, egy valóban kiemelkedő ötletet a megjelenésre. Hogy ez önálló applikáció, krosszplatform megoldás, játék, vagy más lesz, azt még találgatni sem lehet előre. A nyerő persze az lenne, ha valami sosem látott dologgal rukkolhatnánk elő, ami azért erősen a vágyálom kategória. És igen, ez pénzbe fog kerülni, sokba. De a Facebookon nincs már ingyen kenyér, az ingyen cirkusz meg nem kell a népnek. És most tekintsünk el attól a tavalyi mondásomtól, hogy a Facebook három év múlva halott lesz.

Facebook Comments
Megosztás Google Pluson