– kéri az egész országot Rózsa György. Elérkeztünk az első lekapcsolásig, november elsejétől pedig már sehol nem lesz analóg TV sugárzás.
Az első digitális adás Európában 1998 novemberében Nagy-Britanniában volt fogható, azóta eltelt pár év, és egész Európa kapcsolási lázban ég.
Hallottunk a set-top-box-ról, lehet, hogy forgatni kell az antennát, vagy cserélni készüléket… kevesen nyilatkoztak arról, hogy mi várható a médiapiacon.
Korábbi felmérések alapján 416 ezer háztartás van Magyarországon, ahol analóg sugárzás útján láthatták az X-Faktort – ez több mint a 10%-a a lakosságnak. Ők 7 adót foghatnak ingyenesen a továbbiakban: közszolgálati csatornák, két nagy kereskedelmi adó és az Euronews. Új belépők a korábban ingyenesen fogható adókhoz képest: m2, Duna HD, Duna World és az Euronews.
Jelenleg még nem tudjuk, hogy ezen háztartások közül hányan döntöttek a 7-es csomag mellett, vagy fizetnek elő akár 999 Ft-ért havonta műsorcsomagokra.
A kábelszolgáltatók versenye már betöltötte az elmúlt fél év hirdetési felületeinek egy részét, és olcsóbb, akár 3 hónapig ingyenes csomagokat értékesítenek, melyekben 17, vagy 21 fix kiosztású csatorna található.
Mindez két okból érdekes nekünk, médiatervezőknek is:
1. Jelenleg 112 magyar nyelvű tévécsatorna fogható, ebből 54-et mér az AGB Nielsen csatornaszinten, és kb. 50-60 csatorna részesedik reklámbevételekből. (Természetesen nem olyan nagy azon hirdetési bevételek aránya, melyek nem mért csatornákhoz kerülnek; ilyen pl. a HírTV.)
A maradék kb. 50-60 csatorna terjesztési bevételekből tartja fent magát, azaz a kábelszolgáltatók által.
Ha csak az AGB által mért csatornákat vesszük figyelembe, akkor is felmerül a kérdés, hogy hányan néznek egy csatornát, ahol egész nap horgásznak. Alapul vettem egy májusi hónapot, egész nap átlagát és két mutatót: AMR (nézőszám, egy átlag percre vetítve) és SHR (a TV-t nézők aránya az adott csatornára vetítve %-ban); mindezt teljes lakosságra nézve, nehogy kimaradjon bárki.
Az eredmény: 15 olyan tévécsatorna volt májusban az 54-ből, mely 5 000 fő alatti nézőt ért el egy átlag napon.
A digitális átállás hatására a kábelszolgáltatók versenyképes csomagokat dolgoztak ki, nézett csatornákkal, és persze kinek ne számítana, hogy mennyit fizet tévére, lesz-e elég horgász rajongó, hogy fenntartson egy csatornát, vagy lemorzsolódnak a nézettséget nem produkálók. Utóbbi, várja a piac; persze azok mondják ezt, akik esetlegesen magasabb bevételre számítanak, ha szűkül a piac.
Eddig is nézettség alapon terveztünk, ez nem fog változni, a hirdetési árakat viszont befolyásolhatja, ha egy kábelcsatornákat értékesítő sales house felületeinek száma akár a felére csökken, elveszíti a terjesztésből származó jövedelem egy részét, amit reklámból kénytelen kompenzálni. Jelenleg csak a két nagy kereskedelmi adó értékesít mozgó áras rendszerben, elképzelhető viszont, hogy kisebb csatornák is bevezetik a következő 2-3 évben.
2. Közeledik az október, amikor elkezdődnek a jövő évi tévés ártárgyalások; az Euronews nincs az AGB-ben – nem tudjuk mire számíthatunk nézettségét tekintve. Egyelőre: “Kert Attila közölte: a jelenleg több mint 800 ezer háztartásban fogható adás a franciaországi Lyonban készül, várhatóan októbertől azonban már Budapesten állítja azt össze a harminc főből álló magyar stáb. Az igazgató hangsúlyozta: a magyar nyelvű adás nem Európának szól Magyarországról, hanem fordítva, vagyis magyar nyelvű európai hírcsatornát készítenek, mint mondta, egyedülálló módon.” Forrás: MTI
Megerősödik-e a közszolgálati 4-es csomag annyira – bár messzemenően a legdrágábban értékesítik reklámidejüket – hogy érdemes legyen növelni a szerepüket a csatornamixben?
Ígérem visszatérek az eredménnyel!