Ezúttal két kedvenc vesszőparipámat ötvözöm, és egy számomra nagyon jó példát szeretnék bemutatni arra, hogy milyen egy jó integrált kommunikáció, amiben kiemelt szerepük van a digitális felületeknek. Ez pedig nem más, mint az MTVA Boxutca című produkciója. Aki meglepődött, az vagy nem F1 rajongó, vagy nem gondolt erre a műsorra ebből a szempontból. Még.
Akik kicsit is ismernek, tudják, hogy a kedvenc hobbim – a kislányom után – az autósport. Ezen belül a gyorsasági szakág (bár a terep rallye-t is kedvelem, sokszor mondom, hogy a Dakar Rally az egyetlen dolog, ami feldobja a depressziós januárt). A gyorsasági szakágon belül pedig az F1. Ez egyebek mellett azt is jelenti, hogy minden közvetítés lelkes nézője vagyok, s mint ilyen, arra lettem figyelmes az idei évben, hogy mindaz, ami ebben a témában nálunk mostanában zajlik, az elképesztően professzionális.
Véleményem szerint ehhez csak két fontos elvet kellett követniük.
1. SZAKÉRTELEM
– Kezdem azzal, ami nem kifejezetten kommunikáció, ezért időnként hajlamosak vagyunk elfelejtkezni róla, de mégis a legfontosabb elem: mindenki, aki ebben a produkcióban van, láthatóan ért ahhoz, amit csinál és szereti. Ez süt minden bejelentkezésből és megnyilvánulásból – lehet Szujó Zoli ordibálását szeretni vagy nem szeretni, azt el kell ismerni, hogy ért a sporthoz, lelkes, jó sportriporter.
– Nemcsak összeszedték a szakértő stábot az MTVA-nál, hanem úgy tűnik, hagyják is őket érvényesülni, hagyják őket jól dolgozni. És higgyétek el, ez is fontos. Dolgoztam olyan helyen, ahol a kreatív igazgató összeszedte a város legtehetségesebb kreatívjait, majd nem hagyta őket dolgozni, ehelyett a saját hülyeségeit erőltette. Az eredmény a sikertelenség konkrétuma volt. Na szerencsére itt egyáltalán nem erről van szó!
2. CSATORNA SPECIFIKUS TARTALOM
– Sok helyen jelennek meg, és minden csatornán olyan tartalmakat kínálnak, ami oda illik, ami ott megállja a helyét
- Az évad elején óriásplakátokon hívták fel a figyelmet arra, hogy indul a sorozat és hol lesz látható: ez persze – mondhatjátok most – „old school” felület, de lássuk be, ennek a kommunikációs célnak tökéletes volt: minél nagyobb tömegeknek elmondani, hogy lesz a műsor, és megmutatni, hogy szakértőkkel dolgoznak. (Szujó Zoli és Wéber Gábor feje jelent meg a plakátokon.)
- Aztán elindul a szezon (hál’Istennek! már alig vártam…), és a TV- ben természetesen mentek/mennek a műsor promók folyamatosan.
No, de evezzünk digitális vizekre!
- Jó nagy rajongótáboruk van – több, mint 66 000 fő, amihez nem kellett semmilyen “ha like-olsz, kapsz egy ingyen szappant/kitűzőt/matricát” akció.
- Interaktívan működnek: az élő műsor alatt kérdéseket lehet feltenni a műsorvezetőknek, amire ők szakértően válaszolnak is.
- Emellett pedig folyamatosan osztják meg a híreket, érdekességeket, már-már F1-es portált csinálnak – ami ezen az oldalon nem jelenik meg, az nem is hír a témában. Pl.: a leghamarabb innen lehetett megtudni, hogy Bernie 2021-ig meghosszabbította a Hungaroring szerződését (hurrá! hurrá! hurrá!). A Magyar Nagydíj alatt szenzációsak voltak, aki követte az oldalt, szinte úgy érezhette, hogy kint van a stábbal a Hungaroringen: gyorsak és érdekesek voltak, márpedig ezen a felületen nagyjából ez a két legfontosabb kulcsszó (én szerencsére ott voltam végig, bent a boxutcában, mégis tudtak nekem is újat mondani, mutatni).
- A tévé internetes oldala: a futamok közvetítése után a folytatódik a műsor: szakértő beszélgetések, elemzések, igazi csemegék a rajongóknak, de eközben nem terhelik vele a közszolgálati csatornát, a streaminget csak az fogja követni, akit igazán érdekel, az viszont boldogan.
- Youtube: itt jelenik meg az online műsor tartalma annak, aki lemaradt róla élőben. Meg némi extra tartalom, mint pl. amikor Szujó Zoli 18+-os befejezéssel megfogadta, hogy nem kiabál többé közvetítés közben
- Ezeket persze megosztják a Facebookon is, de hát tudjuk, hogy a Youtube sokszor szolgál videó szerverként manapság. Egyedül az Instagramon nem találom hírüket-nyomukat sem, de ennyi kis malőr belefér, elvégre ez a felület még nem számít igazi mass mediának nálunk.
Sokáig hajlamosak voltunk legyintgetni mindenre, ami a „magyar1, magyar2” csatornákon ment, és sokan ijedeztek is, amikor kiderült, hogy az F1-es közvetítéseket az M1-re deportálták, de szerintem be kell látnunk, hogy ezt a részt igazán jól csinálják.
Jó a termék, és remek a kommunikáció is. Márpedig ha ez a kettő megvan, akkor nagy baj nincs. Még akár példát is vehetne róluk egy-két márka.