Flat trend, de hol a brand?

A jelenlegi flat trendet a Windows Phone-ok új designja tette közkedveltté, melynek következtében az eddig főleg offline anyagokon szívesen használt minimál stílus kicsit újracsempézve meghódította a virtuális világot. De meddig jó „trendinek” lenni, milyen esetben lehet a trendkövetés akár ártalmas is a brandnek?

nem-is-olyan-egyszeru-kepek-vagott-3

forrás: dailytech.com, gethelp.live.com, computerworld.com

Ezt a rendszert a metró eligazító tábláinak mintájára egyfajta itinernek fejlesztették ki, hogy a fő menüből minél hamarabb a kívánt felületen találja magát az okostelefon-felhasználó. A színkódok, a piktogramok mind a könnyű megjegyezhetőséget és gyors eligazodást szolgálják, amit az ember könnyen az igényire is szabhat. Emellett a színes téglalapok és fehér ikonok alkotta vidám világ szoftverergonómiára épülő rendszerként az érintőképernyők adottságait is maximálisan kihasználja.

nem-is-olyan-egyszeru-kepek-vagott-4

forrás: misuom.blogspot.com, stateschronicle.com, facebook.com

Monitoron egérrel a használatuk viszont inkább hasonlít az aknakeresőre. Hogy mire kell nyomni például ahhoz, a régi start menüben található helyeket elérjük, vagy ahhoz, hogy még azelőtt lezárjuk a gépet, hogy mi magunk nem robbantanánk fel az egészet.

A piktogramok valóban egyszerűek, azonban szerintem nem elég átgondoltak, nem elég kiérleltek, nem alkotnak vizuálisan egy családot. Vannak köztük, amiket a Windows a múltból továbbörökített, de ezek nincsenek szinkronban az újakkal. Az üzenet ikon (bal alul) is valahogy aránytalan, mintha fejre esett volna szegény.

windows-microsoft-com

forrás: windows.microsoft.com

A flat-es virtuális felületek hátrányaként jegyzik, hogy az eddig jól megkülönböztetett kattintható felületek képszerű, háttérbe simuló lapokká korcsosultak, ezzel megnehezítve az interaktív felületek átláthatóságát és használatát.

Ennek ellenére a Windows új világa vírusként terjed és sarokba szorít eddig jól működő megoldásokat is. Nagy közfelháborodást okozott például az Apple, mely az iPhone iOS7 új megjelenését a flat design oltárán áldozta fel, csökkentve ezzel az eddigi karakteres különbséget PC és Apple vizuális világa között, trend teremtőből követővé válva. A hangjegy, az iránytű és a telefon ikonok alig különböznek a két rendszeren. Maradva az eddigi példánál, ezzel a lépéssel úgy érzem, az Apple aknamezőre tévedt, ráadásul szerintem itt sem lett hibátlan a kidolgozás.

nem-is-olyan-egyszeru-kepek-vagott-5

forrás: facebook.com, bbc.co.uk

Steve Jobs a szkeuomorf felületekben hitt, ahol a virtuális látvány megtévesztésig a valóságot idézi, mely hatalmas rajongásnak örvend az Apple felhasználók körében. A bőr, a műanyag, a fa, a fém szinte már tapintható volt.

szkeuomorf-vs-flat

forrás: fastcodesign.com

Ezzel szemben John Ive szivárványos, egyszerűsített világa egyelőre nem fut be meseszerű pályafutást, de kétségtelenül népszerű, bár nem az Apple által megálmodott módon. =)

szivarvany

A flat egyszerű, síkszerű világa kétségtelenül leszűkíti a virtuális felület adta lehetőségeket, ahol kis árnyék, ízlés szerinti csillanás, egy csepp ki- és benyomódás, leheletnyi anyagszerűség csodákra képes. Tény, elvész az életszerűség, elvész az az érzés, amitől az egész olyan valósághű lesz. A különbség az Apple felületének változásán is jól látszik.

regi-alapjan-az-uj-kicsi

forrás: appleid.apple.com, bbc.co.uk

De várjuk ki a végét, mert anno a 2001-ben megjelent Aqua felület is nagy vihart kavart, túl nagy lépés volt az előző verzióhoz képes, majd végül mégis alapjául szolgált a további, már közkedvelt OSX verzióknak.

aqua-design

forrás: wikipedia.com

Kérdésem, hogy egy idő után nem fogynak–e el a variációs lehetőségek, és nem lesz-e ettől minden túlságosan is hasonló, olyan Rubik kocka-szerű? Ha beütöm a keresőbe, hogy „flat design”, olyan, mintha egyetlen márka képeit látnám viszont a találati listában. Hol van a márka identitása, az egyediség, a felismerhetőség, mitől lesz a brand megjegyezhető?

flat-google-talalat

Ám nemcsak a téglalapokon és piktogramokon alapuló megoldások flat-esek, minden leegyszerűsített, foltszerű elemekből felépülő megoldás annak számít. Gyakorlatilag ha színes papírból bármit kivágunk, már az is nagyon trendi? =)

Íme néhány inspiráló példa, hogy flat szellemben is lehet mutatós, egyedi virtuális megoldásokat, weboldalakat készíteni, hála a jószemű és jókezű tervezőknek. Itt aztán nincs mese, nincs lehetőség “elmismásolásra”. Ahhoz, hogy a látvány működjön, törekedni kell a tökéletességre arányokban, formákban, színekben, elrendezésben, feliratokban egyaránt. Nem is olyan egyszerű.

Az alábbi szabad továbbgondolások szerintem sokkal egységesebbre sikerültek, mint nagynevű elődjeik.

nem-is-olyan-egyszeru-kepek-vagott-6

Sőt akad olyan, aki ujjal mutogatás helyett inkább egeret ragad, és flat szellemben példaértékűen tervezi újra az iOS 7 felületét.

nem-is-olyan-egyszeru-kepek-iphone

Egyre több cég honlapja is flat köntösbe bújik, ahol a megfelelő tervezéssel a brand szellemisége, egyedisége megtartható.

nem-is-olyan-egyszeru-kepek-vagott-7

A Google teljes vizuálja is ebben a szellemben született újjá, amivel sikerült még úgy is igazán emlékezetes látványokat alkotni, hogy néhol a régi videojátékok hangulatát, néhol a Pöttyös Panni illusztrációját idézi. =)

nem-is-olyan-egyszeru-kepek-vagott-10

A Goolge Apps-ben is egyszerűsített ikonok sorakoznak, ahol a gomb bár minimalista, mégis egyértelműen kattintható hatású maradt. Az időjárás-jelző funkcióban a nap viszont csak egy szimpla sárga kör.

google-apps

forrás: google, geosurf.info, scgpr.com

Mert mindent a végletekig leegyszerűsít.

graphicdesignjunction-com-Flat+Icons+17-jav

Ha már e stílus vírus módjára terjed, úgy mutálódik is. Egy újabb generációja a long shadow trend, amely a 2D-t ismét a 3D felé húzza, ezzel gyerekkorom hőn szeretett nyomdakészletét idézve.

ls_016-jav

Utoljára hagytam kedvencemet, példát arra, amikor az épp aktuális stílus szellemében hoznak létre valami újat, valami odaillőt és jobbat. A filc, (ami majdnem színes papír =) ) a jó öreg báb alapanyag, továbbgondolva nagyon is inspiráló, mai megoldásnak bizonyul online és offline felületen egyaránt. Egyszerű, markáns, érthető, modern, de a textúra és a természetes árnyék hatására ismét tapinthatóvá és ettől olyan élővé válik.

nem-is-olyan-egyszeru-kepek-vagott-13-jav

Flat design ide vagy oda, itt is, mint minden divatőrület esetében, fontos az egyediség megtartása és az indokolt használat. De a legjobb a trendet inkább alakítani, mintsem követni, mert mint az öltözködésben, itt is ciki, amikor mindenki ugyanazt a göncöt cibálja magára függetlenül attól, hogy az mennyire önazonos, mennyire áll jól neki, csak azért, mert „ez a divat”. A helyzet már akkor sem rózsás, ha 12 éves lánykákról beszélünk, de ha komoly márkák követik el ugyanezt a hibát, akkor akár komoly pénzekben mérhető a tanulópénz.

Facebook Comments
Megosztás Google Pluson