Egy kapcsolat 40 napja

Mit csinál egy kreatív, amikor éppen nem dolgozik? Mit csinál két kreatív, amikor éppen nem dolgozik? Mit csinál két szingli kreatív, amikor éppen nem dolgozik? Mondjuk úgy: kísérletezik. Alkot, kutat és igyekszik megérteni a világot, de legalábbis a másik nemet.

A kreatív elme örökké kíváncsi, kérdez, keres, projektben gondolkodik, bonyolít és egyszerűsít, vagyis: hat, alkot, gyarapít. Mert nem képes másként, csak így működni 0-24-ben. Az pedig különös szabadságot ad a kreatívoknak, amikor saját örömükre tehetnek dolgokat. Nem is nagyon ismerek olyan embert ebben a szakmában, akinek ne lennének tét nélküli örömprojektjei. Irigylésre és elismerésre méltó dolgok születhetnek ilyenkor.

Amikor egy ilyen örömmunka exhibicionizmussal párosul, arról a világ is biztosan értesül. Ilyen projekt volt a két New York-i designer által életre hívott 40 days of dating is. Úgy képzelem, egy szombat hajnali zajos kocsmában született egyéb világmegváltó gondolatok között…

jess&timothy

Azt mondják, 30-40 nap kell ahhoz, hogy egy-egy (mások által rossznak mondott) szokásunkat legyűrjük. Akik egyelőre csak fejben írják a listát, azoknak motivációnak sem utolsó az olykor szélsőségesen is önkifejező Jessica Wals és az egészségesen őrült Timothy Goodman kísérlete. A két kreatív elme egyszerre barát és munkatárs, akik éppen egy időben voltak szinglik, és úgy gondolták tesznek egy próbát: 40 napig randiznak egymással, és végigjárják egy kapcsolat minden fázisát, magasságát és mélységét, egy- és kétértelműségét.

A két ember – azon túl, hogy kapcsolataik sorra csődöt mondanak – nem sokban hasonlít. A projekt sikere pont ezért volt borítékolható: az egyikük tipikusan női, végletekig romantikus, „nagy Ő” kereső, másikuk pedig tipikusan férfi, „minél több vasat a tűzbe” filozófiával veti bele magát kapcsolatokba. Jessica és Timothy elkötelezettségét mutatja az a 6 szabály is, amelyen az egész kísérlet alapult. Ezek között szerepelt pl. a monogámia, heti egy kapcsolatterápia és a mindennapos kérdőív-kitöltés is.

Hogy mi lett ebből? Az egyszerű kísérletből komplex projekt. A médiát foglalkoztató hír. Masszív rajongótáborral büszkélkedő történet. Lett weboldala, egy olvasmányos, folytatásos – vagyis állandó(an növekvő) olvasótáborral rendelkező – blog, amin a 40 nap képekkel, filmekkel illusztrált eseményeit követhetjük végig. Minden nap mindkét fél megírta saját beszámolóját, így láthatjuk női és férfi szemmel is ugyanazt a világot.

A bejegyzésekhez zseniális grafikák is készültek, minden post-hoz egy-egy műalkotás, amiben tucanyi barát és kolléga segédkezett. (Megvannak a kedvenceim, de azt hiszem, mindenki megtalálja a magának valót, aki bonyolódott már valaha is kapcsolatba.)

comp_okLett tehát arculata, tartalma, hangja és követőtábora a játéknak, ami jócskán túlnőtt az alapítók eredeti elképzelésén. Egyszerre lett önismereti, pszichológiai, szociológiai kérdésekkel foglalkozó tanulmány és művészeti projekt nagyszerű sajtóval.

Foglalkozott vele a CNN, a BBC, szakmai blogok, online és print magazinok, mint a Mashable, a Slate, a Daily Mail, a The Guardian, a New York Observer, vagy éppen a The Washington Post.

Szóval, valami ilyesmi történhet, amikor tét nélkül játszhatnak a kreatívok. Hajrá!

40nap_4

Facebook Comments
Megosztás Google Pluson