Gyanútlanul belépsz a kávézóba, kéred a kedvenc feketédet. Hirtelen arra leszel figyelmes, hogy hatalmas perpatvar kerekedik körülötted. Egy csinos, de zavart lányt látsz állni az asztalok közt, aki egyre haragosabb pillantásokat vet az ott lévőkre…
Hirtelen felemeli a kezét, és akire ránéz, az felkenődik a falra. Következő percben az „áldozatai” erőtlenül, esélytelenül vergődnek a tapétára ragasztva. Ez lehetetlen. Kitör a pánik, rohannál te is, mert ilyen nincs, csak a mozikban.
És valóban. Ez is csak egy mozi volt, amiben neked is szerepet osztottak a leleményes marketingesek. Stephen King bestsellerének, a Carrienek új változatát leforgató stúdió ugyanis a film promócióját kivitte a leendő nézők közé, hogy lássák milyen, ha egy olyan telepatikus képességekkel rendelkező lány, mint a film és a regény főhőse, Carrie, egyszer csak kiakad. Alig 2 hét alatt 43 millió ember nézte meg ezt a „promo átverést”, ami vélhetően hamarosan a mozikban is meghozza az eredményét sok-sok zöldhasút termelve a gyártóknak.
A szokatlan megoldások máskor is segítettek a sikerfilmek bevezetéséhez. A tini közönségnek szánt, szuperképességű fiatalokról szóló Chronicles marketing gurujai egészen addig merészkedtek, hogy embereket reptettek New York felett. Persze nem valódiakat, de lentről nézve minden annyira hihetőnek tűnt, hogy a vezető tengerentúli médiumok egymást taposva videózták a szokatlan jelenséget, és csaptak ingyen reklámot a filmnek. Nem beszélve a homemade videósok ezreit, akik elárasztották a netet a saját felvételeikkel a repülő emberekről.
A magyar politikacsinálók is megnyalnák az összes ujjukat, ha olyan jelöltjük lenne, mint Harvey Dent. Megtestesíti a jó polgárt, aki tud és tesz is a városért, ahol él és dolgozik. A politikus, aki harcol minden rossz ellen, és gyámolítja az elesetteket.
Jah, hogy nem létezik? Sebaj, a lényeg, hogy mire elérkezik a premier napja, minden internet előtt ülő választópolgár, aki potenciális moziba járó is, tudja, miért kell neki Mr. Dent. A Sötét lovag, az új Batman trilógia középső darabja jóval a bemutató előtt elindított Dent-kampánya úgy készítette elő a filmről szóló szóbeszédet, hogy közben a filmről nem ejtett sokáig egy szót sem. Bár a Gotham kifejezés árulkodó lehetett volna, azt valahogy senki sem akarta észrevenni. Az embereknek hős kellett, akiben hihetnek, és ezt a filmesek alaposan ki is használták.
A filmes marketing-megoldások non plus ultrája az Ideglelés című horror hírének elültetése a fejekben. Persze ehhez kellett az internet hajnala, amikor a világháló még az igazság hírnöke szerepében tetszeleghetett. De bárhogy is, az ötlet akkor is formabontó. Mond azt, hogy valóban megtörtént, amit a filmen látsz: tényleg létezik a blair-i boszorkány és a felkutatására induló fiatalok valóban odalettek. Nincs happy end, csak masszív, vérfagyasztó dráma, ami bárkivel megtörténhet. Láss csodát az emberek – vagy mert kíváncsiak voltak, vagy mert egyszerűen féltek – ráharaptak a sztorira. Sőt, a történet annyira hihetőre sikerült, hogy sokan ma is azt gondolják, hogy a filmben látottak a valóságot tükrözik. A mozi körüli csindratta valójában átverés. Ezzel akarják elterelni a figyelmet a filmben bemutatott borzalmas igazságról. A konspirációs teóriákat kedvelőknek ez igazi csemege.
Az Ideglelés ugyanakkor elindította a found footage lavinát, azaz talált felvételek mítoszára építő filmgyártást, ami mára Hollywood bankóprése lett. Az emberek többsége ugyanis hiába tudja, hogy a Parajelenségek, vagy a Rec totál kitaláció, mindig ott motoszkál bennük, hogy talán mégsem az minden pillanatában, ezért jó résen lenni, és még a moziban megtudni, mi várhat az emberre a kinti világban.
Valljuk be, ahogy a félelmeinket kihasználó gyógyszerreklámok, úgy a filmes marketingesek fentebb is taglalt trükkjei sem a józan döntéseinkre akarnak hatni. Vitatni lehet, sőt nem is árt ezeket a módszereket, mert feszegetik azt a bizonyos ízlésbeli határt, de az biztos – és ez szakmai szempontból nem egy utolsó dolog -, hogy Kaliforniában, talán a sok napfény miatt kisimultabb kreatívok elszabadult ötleteik számára mindig megtalálják az utat a megvalósítás felé.