Adjak /ne adjak, a közösségi finanszírozásról 1.

Emily Richmond egy fiatal lány Kaliforniából. Négy éve indult el Föld körüli útjára a vitorláshajóján. Egy kickstarter.com nevű oldalon gyűjtött adományokat az útjához. Azért támogattam a kampányát, mert azt ígérte, ha adok 15 dollárt, akkor postán küld néhány jelvényt és egy polaroid képet az útjáról. Adtam. És pár hónap múlva postán érkezett a kép Galapagoszról.

Azóta már itthon sem ismeretlen a közösségi finanszírozás, és a Kickstarter sikerén felbuzdulva elszaporodtak az online fundraising/adománygyűjtő oldalak.

Help Me Sail Around the World!! from emily richmond on Vimeo.

Aki ma külföldön forgatott dokumentumfilm forgatásába kezd Magyarországon az teljesen bolond, és rettenetesen sok ideje van, vagy nagyon bátor és rendkívül gazdag, vagy nyert egy pályázaton/lottón. Vagy biztos van még néhány szcenárió. Nekünk olyan rettenetesen sok szabadidőnk nem volt, gazdag rokonaink sincsenek, és pályázaton sem nyerünk. Viszont tényleg bátrak voltunk. A Speak Easy Projekttel gyűjtöttünk egy kis pénzt, és arra jutottunk, hogy nem elisszuk, hanem elfilmezzük.

Tavaly nyár végén nem teljesen józanon döntöttünk úgy, hogy belevágunk egy dokumentumfilm-sorozat készítésébe a Magyarországot tömegesen elhagyó fiatalokról. A ki- és elvándorlás régóta foglalkoztatott minket, barátaink, kollégáink, rokonaink költöztek nyugatra az elmúlt pár évben. De ki venne egy ilyen ötletet komolyan? Elsőfilmes fiatalok, mindjárt filmsorozatot forgatnának. Ja, persze.

Aztán egy éve, december elején elutaztunk három hétre New Yorkba, hogy leforgassunk egy pilot epizódot a sorozathoz. Tavasszal tartottunk egy premiervetítést a MÜSZIben, majd közzétettük az interneten.  Az Indavideót választottuk, mert tudtuk, hogy csak akkor lehet sikeres a projekt, ha nagyon sokan megnézik. Több mint ötvenezren látták a filmet online, majd megvette a közszolgálati televízió, és azóta túl vagyunk a broadcast premieren is, lement a Dunán. Ilyen lett:

Azt tudtuk, hogy a következő epizódra nem tudunk már közel kétmillió forintot rákölteni. Fenntartható finanszírozási formát kerestünk a sorozatnak. Megkerestünk pár céget, hogy támogassák a projektet, de néhány üveg ingyen Unicumon és pár ingyen repjegyen túl nem jutottunk. Már a projekt kezdetekor megfordult a fejünkben a közösségi finanszírozás, de időnk, energiánk és potenciális támogatói bázisunk sem volt akor még.

Aztán a pilot epizód sikere, az egyre növekvő Menjek/Maradjak Facebook csoportunk és a továbbra sem múló bátorságunk elhitette velünk, hogy igenis össze tudjuk szedni a következő, londoni epizódra a gyártási költségek jelentős részét. És elkezdtünk kampányolni. Egy vetítéssel egybekötött támogatói bulit tartottunk Londonban, ahova magunkkal vittük a pilot főcímzenéjének előadóját, az Anima Sound Systemet. A támogatásért cserébe jegyeket adtunk a bulira és end-creditet a londoni epizód végére. A gazdagabb virtuális nagybácsiknak co-produceri státuszt ajánlottunk.

2 459 angol fontot sikerült összegyűjteni az Indiegogo nevű oldal segítségével 45 nap alatt. Összesen közel egymillió forint támogatást szedtünk össze 103 adományozó jóvoltából. A kampány során találtunk támogatót, aki a londoni szállásunkat és utazásunkat segíti, üzleti kapcsolatokat szereztünk, kaptunk pár szponzorált repülőjegyet, és úgy néz ki, hogy a fenntartható finanszírozási modell már nem csak álom. Szerdán indulunk Londonba, hogy a több mint kétszáz szereplőjelölt, jelentkező közül leforgassunk hat történetet. A Menjek/Maradjak folytatódik.

Nehéz lenne egy posztban összefoglalni, hogyan sikerült több, mint száz támogatót találni egy neten terjesztendő dokumentumfilm-sorozat epizódjához. Az biztos, hogy a sikeres kampányhoz kellett egy londoni adománygyűjtő esemény, elkötelezett nézőközönség, forró témaválasztás és valami plusz, amit hívhatunk csodának is, de leginkább hit abban, hogy panaszkodás helyett sok munkával igenis létre lehet hozni valami olyat, ami elsőre hihetetlennek tűnt. Köszönjük minden támogatónknak, segítőnknek. Mindenkinek, aki megosztott, megnézett, továbbküldött, hírt adott rólunk.

A kampányról bővebben és a londoni forgatásról részletesen hamarosan ugyanitt olvashattok. És most jött a hír, hogy a Menjek/Maradjak bejutott a február 20-i TEDxDanubia szalon hivatalos programjába. Folyt. köv.

Facebook Comments
Megosztás Google Pluson