Érdekes hírre kaptam fel a fejem a minap. A Szamos új reklámfilmet (vagy mit) csinált, ezt bemutatta a Kreatív is. Így írtak a film születésének körülményeiről (aki esetleg nem olvasta volna):
“A Magyar Film- és Médiaintézet reklámflimkészítő tanfolyamán Géczy Dávid filmrendező vezetésével a végzős hallgatóknak reklámfilmes ötlettel kell előállni.
Reich Gábor hallgató a Szamos édességmárkának talált ki egy reklámfilmes ötletet, majd megkereste a Szamost, valamint a Sysplex Film és a Black Media produkciós cégeket. A Szamos örömmel fogadta az ötletet, és rábólintott a gyártásra. Kelényi Kolos, a Szamos kereskedelmi igazgatója szerint a film alkalmas arra, hogy a 18-30 éves korosztályt megszólítsa, így elképzelhető, hogy televíziós reklámfilm lesz belőle.” (Forrás: Kreatív Online) http://www.kreativ.hu/reklam/cikk/nezzek_meg_a_szamos_elso_reklamfilmjet
Előrebocsátom, hogy szerintem a film szép. Az elején pl., amikor fekete-fehérből színesbe vált, kifejezetten tetszik. Szépek a fények, szépek a színek. DE nem vagyok filmkészítő, nem tanultam, nem értek hozzá, és ezért nem szeretném ebből a szempontból véleményezni. Csak annyit mondok, nekem tetszik.
De itt vége is annak, ami jót mondani tudok. Van viszont jó pár számomra érthetetlen részlet (és akkor most hagyjuk, hogy a filmötlet maga a régi liftes Axe reklám totális koppintása).
1. “reklámfilmes ötlet”
Ezt nem is értem. Mi az, hogy reklámfilmes ötlet? A marketingkommunikáció egy szakma. Nem akarom túlmisztifikálni, nem agysebészet, de mégiscsak egy szakma. Arról szól, hogy márkáknak segítünk abban, hogy a marketing és sales céljaikat elérjék. Stratégiát alkotunk, kommunikációs ötleteket, platformokat találunk ki, no meg azokat kibontjuk kommunikációs felületekre. A reklámfilm egy pici szelet egy nagyon nagy tortában. Nem csinálunk a kis szelethez ötletet. A márkához találunk ki ötletet, és azt az ötletet kidolgozzuk filmes felületre IS.
2. Mire való egy reklámfilm?
NEM arra, hogy leadják valahol. Ez nem A cél. Arra való, hogy elmondjon valamit a márkáról. Bemutassa, megkedveltesse azt. Mit mond ez a film a Szamosról? (Amit egyébként én kifejezetten szeretek – mint márkát és mint terméket egyaránt.) Azt mondja, hogy finom, meg elcsábít, meg ellenállhatatlan. Húha! Hát nem egy márka image… Ha leveszem róla a márkajelzést, vagy kiveszem a fiúcska kezéből a desszertet, akkor lehetne bármelyik másik édesség. Sőt, egy kis finomítással szinte bármi. Dezodor értelemszerűen, hisz az alapötlet onnan való. Ugyanezen a sávon parfüm, tusfürdő, sampon, testápoló, arckrém. Továbbmenve férfi ruházat, légfrissítő, és ha picit gondolkodnék, tudnék még mondani párat.
Nem is tudtam, hogy a Szamosnak nem volt eddig reklámfilmje, de azt gondolom, méltatlan a márkához, hogy ezzel kezdték. Nem mintha folytatásnak elmenne.
3. “alkalmas arra, hogy a 18-30 éves korosztályt megszólítsa”
Hát határozottan nem alkalmas rá. Nem vagyok már ez a korosztály, de ismerek közülük párat. Nem mellékesen épp most vagyok túl egy főiskolai kurzuson, amit ennek a korosztálynak tartottunk, és bizton állíthatom, hogy nem, egyáltalán nem ez a stílus, téma, megközelítés, amivel meg lehet őket szólítani.
4. “televíziós reklámfilm lesz belőle”
Tényleg? És ugyan miért? Mit tud ez a film átadni erről az amúgy tisztes márkáról, amiért érdemes még több tízmilliót kiadni a sugárzására? Remélem, a forgatásra magára nem adtak ki pénzt, mert branding szempontból minden fillérért kár.
És aki most azt mondja, hogy “de hát tessék, beszélnek róla, te is írsz róla, mégiscsak ér valamit”, azt ki kell ábrándítanom. Ma, amikor olyan interaktív a világ, hogy a fogyasztók még azt is kommentálják, amit egy márka még csak tervezget, akkor már régen nem igaz, hogy a rossz reklám is reklám. Nem! A rossz reklám pillanatok alatt tudja aláásni egy márka image-ét, és szélsebesen terjed.
Zárszóként csak annyit: ahogy az elején említettem, szerintem a film szép, és ennél nem is megyek tovább. Nem csinálok úgy, mintha filmes lennék, nem fogok filmet rendezni, csak azért mert már láttam párat, sőt, meg sem próbálom. Cserébe csak azt kérem, higgyétek el, hogy nem attól ért valaki a reklámkészítéshez, hogy látott már reklámot. És aki nem ért a márkaépítéshez, a kommunikációhoz és a reklámtervezéshez, az ne csináljon (értsd: ne tervezzen) “reklámfilmet”.
Az írás eredetileg Andi saját blogján jelent meg, itt.