Sokan hajlamosak azt hinni, hogy ha megvan a díjesélyes reklám, akkor elég egy egypontnullás case study-t összecsapni hozzá, és kész, már gyakorolhatják is a szöveget, amivel átveszik az arany oroszlánt. Arról viszont elfelejtkeznek, hogy a reklámnak is kell a jó reklám.
„Ez az, és most legyen egy közeli egy fiatal párról, akik mosolyogva lefotózzák az ambientünket, hogy megosszák a barátaikkal! Egy kis lens flare az jól néz ki rajta, nem? És menjen alatta valamilyen Fatboy Slim szám!” Már csak azért is galád tett ilyen unalomig ismert elemekkel felturbózni a case study-kat, mert ha követjük a reklámvilágban történteket, akkor nap mint nap el kell viselnünk ezeket a közhelybombázásokat. És nincs rosszabb, mint fesztiválszezonban a hatszázadik boldogan-ambientet-fotózó-fiatal-párocskákat nézni. (Ja, de. Ha mi nem is neveztünk.) Másrészt: hogyan akarod eladni, hogy a reklámod egyedi, ha egy jól bejáratott sémákra épülő, unalmas case study-val mutatod be? De nem ez a case study-k egyetlen betegsége: a feleslegesen hosszú, unalmasan hömpölygő eposzok, a nem elegendő nyersanyag vagy a béna fahanggal, rossz angolsággal daráló narrátor is mindannyiunk számára ismerősök lehetnek.
Szóval további fikázás helyett inkább jöjjön a case study-készítés 9 fő szempontja:
1. Legyen rövid: de tényleg, ha a tévé-szpotoddal fél percben el tudtad adni a terméket, akkor miért tépázod a zsűri – no meg szerencsétlen pályatársaid – idegeit 3 és fél perces filmekkel?
2. Legyen lényegretörő: nyilván mindent, de mindent el szeretnél mondani a reklámról, amin fél évet dolgoztál, de törekedj arra, hogy egy rövid, logikusan felépítkező struktúrát alkoss. Építsd a kisfilmet a feladat-ötlet-megvalósítás hármasa köré.
3. Legyen vizuálisan izgalmas és koherens: a filmed ne csak dokumentálja a reklám elkészítését és utóéletét, hanem adjon vizuálisan valami pluszt is a nézőnek. Legyen szó akár a statisztikák megjelenítéséről vagy a címek animációjáról, fektess bele energiát, hogy izgalmas és újszerű legyen. Ja és persze az is előny, ha kapcsolódik magához a márkához vagy a reklámhoz.
4. Legyen egy jó narrátor: ezt sem lehet eléggé hangsúlyozni. Lehetőleg ne az art director amúgy tényleg cuki húga mondja fel, hanem profi színész, aki fenn tudja tartani a figyelmet a hangjával. És mivel nyilván a külföldi fesztiválok és blogok jelentik a végső aspirációt, mindenképp egy olyan hangot válasszatok, aki tényleg jól beszél angolul.
5. No és persze legyen egy jó zene: azt tudjuk, hogy jó zenével bármit könnyű eladni. Úgyhogy ne sajnáld az időt a lehető legjobb zene kiválasztásához!
6. Csak csínján a számokkal! Persze-persze, a case study-knál a számadatok olyanok, mint a tévé-szpotokban a packshot: szinte kötelező az 5000 új követőről és 37,5%-kal megnövelt forgalomról beszélni. De amikor az ügynökség mindenáron számadatokat meg elérést akar zsúfolni egy olyan reklámba, ami valóban ütős, de nem lehet mérni a tényleges hatását, az azért vicces tud lenni.
7. A folyamat elejétől rögzíts mindent! Ez is egy olyan pont, amiről sokan hajlamosak elfeledkezni. Ha érzed az ötletben a kraftot, és az ügyfél is megvette, akkor onnan dokumentálj mindent. MINDENT. Az elkészítést, helyszínt, kivitelezést, utóéletet, bármit. Sokkal könnyebb lesz belőle összeállítani a filmet. Kivéve ha eleve csak animációban gondolkodsz.
8. Szánj rá sok időt: ne a nevezési határidő előtti utolsó pár napra hagyd az elkészítést. Gondold át, írj normális forgatókönyvet, csikarj ki rá minél több büdzsét, animáltass – ezek a szokásos ügynökségi köröket ismerve nem férnek bele egy-két napba.
9. Dolgozz profi stábbal! Jó, ez persze megint csak büdzsé kérdése, de képzeld el ugyanazt a forgatókönyvet, ha a szövegíró vágja össze a filmeket hozzá, és a junior account narrálja, illetve ha kiadod profiknak, hogy pofozzák ki rendesen.
Összességében a case study-val majdnem hogy ugyanannyit kell dolgozni, mint magával a versenyre küldendő reklámmal. De amíg egy béna kisfilm egy jó ötletet is esélytelenné tehet egy külföldi zsűrinél, addig egy sodró lendületű, menő case study sokat tud lendíteni magán a nevezett reklám eladásán is. Úgyhogy hajrá, és hadd nézzünk mi is jobbnál jobb case study-kat a blogokon és fesztiválokon!
A végére pedig következzen a kedvenc case study paródiám evör, de tényleg, nézzétek meg: