Nekünk a social media munkaterep. Figyeljük, próbáljuk időben felismerni a tendenciáit, és saját hasznainkra fordítani. Ugyanakkor a Facebook, Twitter és társai az önmarketingelésre is kiválóan alkalmasak – ki ne hallott volna már olyan sikersztorikról, amikor valakit a facebookos aktívkodása alapján vettek föl! Szóval posztunkban azt vesszük górcső alá, hogy mik a reklámos viselkedési tendenciák a webkettes játszótéren.
(Elnézést, de tízdolgos szakmai ártalom, hogy pontokban írok)
1. A diszkrét: aki teljesen különválasztja a social mediás profilját és a szakmai identitását. Míg valami teljesen elborult nicknévvel csöcsös és politikailag abszolút inkorrekt gifeket posztolgat Tumblren, addig Facebookon a gyerekeiről tesz ki képet, és szakmai kontentekről ír. És reméli, hogy a Facebookos barátai nagy része (köztük a rokonai) nem ismerik a tumblogját.
2. A természetes: aki összeköti a szakmai identitását és a SM felületeken megalkotott profilját. Nem rejti véka alá a szélesebb ismeretségi köre előtt sem, hogy Tumblren, Twitteren és Pinteresten is aktív, még ha nem is csak szakmai tartalmakról posztol. A merészebbje még az önéletrajzába is belinkeli ezeket. (Ti belinkelnétek??)
3. A hiú: aki csak és kizárólag a saját reklámos produktumairól posztol. „Most jöttünk ki a legújabb BonChiChi kutyatáp szpotunkkal!! Fogadjátok szeretettel!! <3” És utána A., szerényen fogadja a gratulációkat; B., minden szakmai fórumon felhevülten vitázik, ha valaki kritizálni merészeli szellemi gyermekét.
4. A szakmázós: aki Facebookon is a szakmát érintő kérdésekről vitatkozik, véleményt alkot minden futó kampányról, és szakmai cikkeket oszt meg, „Ezt minden kreatívnak el kéne olvasnia!” kommentek kíséretében. Ha kiposztolsz egy kampányt, ami tetszik, ő lesz az, aki 2,5 másodpercen belül odakommentál egy chilei kampányt ’98-ból, ami hasonló ötleten alapult.
5. A webhármas: aki mindig élen jár, ha digitális dolgokról van szó. Egy új app, amiről most írnak a tech blogok? Az ő mobilján már fent van. Új csetelős őrület? Már rég tesztelte (azzal az kisszámú ismerősével, akik szintén vevők erre). Google glasses? Abban alszik. Ismertetőjelei: félnaponta merül az iPhone-ja a sok rátelepített apptól.
6. A remete: aki nincs fent a különböző social media felületeken, és erre büszke is. „Facebook? Hogy begyűjtsenek rólam minden információt?? Kösz, nem!” Neki általában szóban kell felvázolni, hogy mire érdemes figyelni az ügyfél által kért Instagramos kampánynál, arra kitérve, hogy egyáltalán mi is ez a netes őrület.
7. Az igyekvő: aki próbál lépést tartani az újabb és újabb felületekkel és appokkal, már csak szakmai szempontok miatt is, bár magánemberként ő tökéletesen megelégedne a Facebookon való idézetposztolgatással. „Van ez a… ez a Snapchat! Hogy ez mi is tulajdonképpen? Fotóval csetelsz? És annak mi értelme?… de szerinted felhasználható valamilyen kampányhoz?”
8. A skizó: aki magánemberként utálja a reklámot, és ezt előszeretettel hangoztatja. Abban különbözik az 1. ponttól, hogy nem egyszerűen nem engedi összeérni a két felületet, hanem Tumblren ő fejtegeti ki a legjobb szájízzel, hogy miért hülyék a reklámok, és hogy ő is csak a pénzért csinálja. Hát, oké. Neki küldjük szeretettel Zoli cikkét a tüdőlapátolásról.