Kellemetlenül indult az idei szezon az Amerikai Futball Ligának (NFL), hiszen 2 forduló után még mindig Ray Rice nőversésétől hangos az amerikai média. A Baltimore Ravens futója még februárban ütötte ki egy liftben feleségét (akkor még menyasszonyát), amiért júliusban 58 ezer dolláros büntetést és kétmeccses eltiltást kapott az NFL-től. A rajongók már akkor is kritizálták a döntést, mondván a családon belüli erőszakot nem szankcionálta megfelelően a liga (a történethez hozzátartozik, hogy rendőrségi eljárás azért nem lett az ügyből, mert nem történt feljelentés). Egészen mostanáig úgy tűnt, elül a botrány Rice körül, azonban szeptember elején a TMZ amerikai bulvárlap megszerezte az esetről készült teljes videófelvételt, amin jól látszik, hogyan esik össze eszméletlenül Rice felesége a férfi ütésétől.
A felháborodás hatalmas lett, a kikerült videó hatására a Ravens kirúgta, a liga pedig határozatlan időre felfüggesztette Rice-t., aki hiába tartott sajtótájékoztatót feleségével, ahol mindketten bocsánatot kértek, a szponzorok szinte azonnal kihátráltak a sportoló mögül. A liga megítélésén nem sokat segített a késői szigor, hiszen joggal tették fel sokan a kérdést, miért csak a videó kikerülése után hozták meg a megfelelő döntést? A botrányt tovább tetézi, hogy egy másik futójátékos, Adrian Peterson májusban verte nevelő célzatból véresre négyéves kisfiát, tettéért pedig csak egyetlen meccstől tiltották el. Nem csoda, hogy a YouGov márkaindex skáláján negatív tartományban, -17 pontnál áll az NFL, ami azt jelenti, hogy a liga megítélése 2012 óta nem volt ennyire alacsony.
Az NFL természetesen jól is kijöhet a dologból, ehhez csak annyit kell tennie, hogy a társadalom figyelmét a családon belüli erőszakra irányítja. Az Adweek kommunikációs szakembereket kérdezett a helyzetről, és az ő véleményük is ezt tükrözi: az NFL-nek mint Amerika legmeghatározóbb médiumának ebben a szituációban is vezetőként kell viselkednie, fel kell karolnia a témát és különböző aktivitásokkal, oktatóprogramokkal és adománygyűjtéssel kell fellépnie a bántalmazások ellen. Ehhez nem is kell túlzott erőfeszítés tenniük: elég ha a játékosok erőszakellenes kitűzőt viselnek, a meccsek félidejében lejátszanak egy Pharrell által írt számot a témában, illetve a reklámszünetekben a liga ismertebb arcai felszólalnak a bántalmazások ellen – jegyzi meg kissé ironikusan az egyik szakember.
Természetesen a közösségi médiában is nyomot hagyott az eset: rengetegen fejezték ki nemtetszésüket Twitteren, illetve Facebookon. Az egyik Baltimore-i pizzéria Ray Rice mezért cserébe adott ingyen pizzát (egyetlen Facebook bejegyzésük hatására 1400 új követővel bővült oldaluk), majd a Ravens csapata jelentette be, hogy minden Rice mezt ingyen becserélnek. Az akciót a pizzéria azzal egészítette ki később, hogy minden mez után 2,7 dollárt családon belüli erőszak áldozatait segítő alapítványnak utalnak.
The NFL should have zero tolerance for domestic violence. There is never a reason for any man to be violent towards any woman.
— Chris Harris (@ChrisHarrisJr) 2014. szeptember 8.
The Baltimore Ravens will offer an exchange for Ray Rice jerseys at stadium stores. Details to come.
— Baltimore Ravens (@Ravens) 2014. szeptember 9.
A botrány elsimítása azért is különösen fontos az NFL-nek és szponzorainak, mert a szurkolók 46%-át nők teszik ki, akik egyre népszerűbb hirdetési célcsoportnak számítanak. Nekik reklámoz például a Covergirl sminkgyártó is, aminek módosított plakátjai most mémként járják be a közösségi médiát.