A 21. század fontos marketingkérdése, hogyan lehet online felületre átvezetni a klasszikus offline eszközökkel (óriásplakát, hirdetés, stb.) elért fogyasztókat. Az 1994(!) óta létező QR-kód kézenfekvő megoldásnak tűnik, hiszen – gondolhatnánk – egy átlagos okostelefonnal pillanatok alatt beolvasható a kód, és máris özönlenek márkánk weboldalára a látogatók. Jól hangzik, de általában nem ez történik. Vajon mi lehet az oka, hogy a QR-kód eddig nem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket?
A Café litván partnere, az Alpha Baltic összeszedte a legfontosabb betartandó szabályokat:
- A legtöbb okostelefonon nincs alapértelmezett QR-kód olvasó. Egy ingyenes alkalmazás letöltése sokak számára túl nagy erőfeszítést igényel, így jó ok híján nem is kutatnak ilyen applikáció után.
- A növekvő mobil-adatforgalom ellenére rengeteg honlap még most sincs mobilra optimalizálva, így megtekintésük is kényelmetlen a kis képernyőn.
- Egy QR-kód mit sem ér magyarázat nélkül. Senki nem fog olyan kódot beolvasni, amiről sejtelme sincs, hova vezethet.
- Köztéri hirdetéseknél a lefedettséget és Wifi hozzáférést is érdemes figyelembe venni, hogy ne legyen technikai akadálya a konverziónak. Alagutakat és repülőgépeket érdemes elkerülni.
- Bármennyire jó ötletnek tűnik elsőre, járműveken és mozgó tárgyakon QR-kóddal hirdetni teljesen értelmetlen. A kategóriába az emberek és ruháik is beleértendők.
- Ha minden körülmény adott, már csak egy jó hirdetést kell készíteni, ami arra készteti a fogyasztót (kíváncsiság, akció, extra tartalom), hogy vegye telefonját a kezébe, és olvassa be a kódot, mert megéri neki.
Amennyiben a fenti szabályok be nem tartására vagyunk kíváncsiak, érdemes a wtfqrcodes honlapra kattintani. Íme néhány elrettentő példa az oldalról:
Ezek után hihetetlennek tűnik, mégis vannak sikeres példák a QR-kód kreatív használatára:
Dizájnos üdvözlőkártya, ami egy playlistet is tartalmaz
Forrás: Alpha Baltic, wtfqrcodes, AndySowards