Mintákban gondolkodás a sikeres kampány titka

A Café nemzetközi partnerügynökségének, a Café Affiliate Network éves találkozóján Ravid Kuperberg, a Mindscapes trénere beszélt a sikeres reklámkampányok titkairól. Az előadás arra a gondolatmenetre épült, hogy a nemzetközi versenyeken díjazott kampányok insightjai meghatározott mintákat követnek.

A jó insight ugyanis nem egy „heuréka-pillanat”, hanem események láncolata, ami megfigyelésen, megértésen és kifejtésen alapul. A Protect & Gamble londoni olimpiára időzített kampányában az olimpikonokat segítő édesanyákra fókuszált. A megfigyelés ebben az esetben az volt, hogy minden sikeres sportoló mögött ott áll az édesanyja, aki kiskorától kezdve emberfeletti erőfeszítéssel segíti gyerekét a győzelemhez. Ez azonban általában észrevétlen marad, így az anyák – akik mellesleg a P&G célcsoportját képzik – nem kapják meg a kellő figyelmet, amit megérdemelnének (ez a megértés szakasza). A P&G ezért mindent megtesz, hogy az olimpikon-anyák munkája nagyobb elismerést kapjon (kifejezés). A jó insight kapcsolódik a márka üzenetéhez, értékeihez, valamint új perspektívába helyezi a megfigyelés tárgyát.

Az Axe hirdetései, az IKEA lámpás reklámja vagy a Dove fantomképrajzolós kampánya ugyanarra az insightra épül: az ember vágyai, érzelmei, bűntudata és énképe folyamatos belső konfliktust eredményez, ami frusztrációhoz vezet. A felsorolt reklámokban a konfliktus a minta, az ellentétből fakadó frusztrációra kínálnak megoldást, és ettől lesznek sikeresek.

Ugyanilyen visszatérő gondolkodásminta, ha egy márka beáll valamilyen ügy mögé. A jó üggyel elnyerhető a fogyasztók szimpátiája, akik érzelmileg is kötődni fognak a márkához. A Honda az amerikai autósmozik megmentéséért harcolt, egy dán utazási iroda az ország népességcsökkenését próbálta megakadályozni a nyaraláskor gyakoribb fogantatások növelésével, míg a Dela temetkezési biztosító arra ösztönözte az embereket, hogy ne szeretteik temetésén mondják el, mikor már túl késő, mit is éreznek irántuk. Ugyanerre a mintára épül az Always Mint egy lány kampánya is.

„A reklám legerősebb eleme az igazság” fogalmazta meg Bill Bernbach, a DDB alapítója. Az igazságra, így adott esetben egy márka problémájára is lehet sikeres kampányt építeni, csak ötletesen kell megfogalmazni a megoldást. Egy csapolt Guinness lassan készül el, de a jó dolgokra érdemes várni; az emberek azt hiszik, a vezető bankok kartelleznek, ezért nyilvánosan szakítani kell a riválisokkal; keverék kutyákat kevesebben fogadnak örökbe, kivéve, ha egyedi fajtaként reklámozzák őket. A felsorolt példáknál a márka bátran szembenézett a problémával, amit meglepő vagy humoros köntösbe csomagolva tálalt a közönségnek.

A mintákban gondolkozás kifizető, hiszen a cannes-i nyertes kampányok 85%-a valamilyen mintát követ. Ez persze nem az eredetiség hiányát jelenti, hiszen az újfajta megközelítés minden győztesnél megtalálható, hanem egy strukturált gondolkodási módot, amivel érdemes az adott márka kampányaiban felhasználni.

Facebook Comments
Megosztás Google Pluson