A PR Szent Grálja

A PR munka SI mértékegysége a sajtómegjelenés. Persze száz másik egyéb eszközzel igyekezünk tematizálni a közvéleményt, formálni a gondolkodást, megismertetni a célközönséggel az ügyfeleink termékét, szolgáltatását, ügyeit, és a többi és a többi, de ami egy péeres szívét pályakezdéstől nyugdíjba vonulásig megdobogtatja, az a sajtómegjelenés. És nagyon nem mindegy, az valójában mekkora értéket képvisel. A PR Szent Grálja (lenne) az a Képlet, ami egy sajtómegjelenés pontos értékét megadja (megadná).

Bár nem a Szent Grál megtalálására tettem fel az életemet, az valahogy mindig szembejött az elmúlt 14 évben. Az ügyfeleknek is mondani kell valamit a nap végén: most akkor örülünk, vagy sem? Eddig ezeket a tényezőket gyűjtöttem össze, ami segít helyén kezelni egy megjelenést.

– Kampány keretében jelenik-e meg (K)
– Ügyfélről szól a téma, vagy versenytárs is (Em)
– Országos sajtóban jelent meg, vagy regionálisban (L)
– Eredeti cikk, vagy átvétel (Er)
– Hány helyen vették át (Á)
– Terméknevet tartalmaz-e (Tn)
– Márkaértéket, üzenetet tartalmaz-e (Ü)
– A cikk hangneme pozitív, semleges, vagy negatív (H)
– A felület, ahol megjelent elektronikus, nyomtatott, vagy online (F)
– A megjelentető felület elérése (E)
– Hírügynökségi megjelenés (Hi)
– Megjelenés napja munkanap, vagy hétvége (N)
– Tartalmaz-e képet , vagy sem (P)
– Linket tartalmaz ügyfél felületére (L)
– Személyes interjú (I)
– Vezető hírműsorban vagy Tier médiumban jelent meg (T)
– Organikus, vagy fizetett megjelenés (O)
– Mérete rövid, közepes, vagy hosszú (M)
– Interakció, vagyis az anyagot kommentálók, lájkolók, továbbosztók száma (Ia)

Ez alapján a jó megjelenés alapképlete, az ún. Szent Grál Képlet kb. valami ilyesmi lenne:
K * Em * L * Er * Á * Tn * Ü * H * F * E * Hi * N * P * B * Li * I * T * O * M * Ia = X

Az egyenlet megad egy pontos számot (X, vagyis a megjelenés pontos értéke), amennyiben abból indulunk ki, hogy minden megjelenés alapértéke 1, majd a fenti kategóriák alapján szorzószámokkal súlyozunk minden egyes tényezőt. (Tehát pl. a személyes interjú az x2, a negatív hangnem pedig x0,5) Aztán legvégül az értéket még torzítani kell a megjelenés célmédiájának és célközönségének adott szorzószámaival. (Na, az aztán tényleg igen változatos lehet!)

Összességében tehát egy kisebb szuperszámítógép kapacitása szükséges ahhoz, hogy egyetlen megjelenés értékét megadjuk. És megjelenésből minél több, annál jobb. És ez még csak a munkánk kisebb, ám persze kétségkívül legfontosabb része. És persze mi van, ha a végén kijön, hogy a megjelenés értéke mondjuk 5,68? Azt is valamihez mérni kell… Hát csoda, hogy a péeresek képtelenek elmagyarázni a családjuknak, barátaiknak, bárkinek, hogy mégis mivel foglalkoznak?! Hát betűkkel meg számokkal!

Facebook Comments
Megosztás Google Pluson