A U.S. Olympic Committee (USOC) minden olyan amerikai céget, ami nem hivatalos szponzora az idei Olimpiának, levélben tájékoztatott, hogy július 27-től egészen augusztus 24-ig nem használhatják fel az Olimpia intellektuális tulajdonait. A magánemberek és médiumok természetesen kivételek.
A szabályozás lényege, hogy a sporteseményt nem szponzoráló vállalatok nem hozhatnak létre olyan social media-bejegyzéseket, melyek témája az Olimpia, tartalmazzák az Olimpiai trademark-elemeit, az Olimpiához kapcsolód képeket és dizájnelemeket, sőt még csak nem is fejezhetik ki gratulációjukat egy-egy győzelem esetén. Ha a szabályokat egy vállalkozás megszegi, először felszólítják arra, hogy a bejegyzést semmisítse meg, ha ez pedig nem történik meg, akár jogi eljárás is indulhat a vállalat ellen.
Erre pedig már volt példa is. Az Oisell, egy atlétikai ruházattal foglalkozó márka, júliusi, Olimpiával kapcsolatos posztjaival merült fel probléma – és bár a márka 15 indulót szponzorál, magát a játékot viszont nem, így bejegyzéseik a szabályokba ütköztek.
Bár a szabályozások az USA-ra vonatkoznak, érdemes megnézni néhány kikötést, melyek jól mutatják, mennyire szigorúan veszik az Olimpia kommunikációját, amennyiben nem magánemberek vagy médiumok közösségi média tevékenységéről van szó.
- A cégek nem használhatják az Olimpia levédett szavait és kifejezéseit. Például:
- Olimpia
- Olimpikon
- Team USA
- Jövőbeli olimpikon
- Paralimpikon
- Gateaway to gold
- Go for the gold
- Let the games begin
- Az olyan kifejezések is tiltottak, melyek céloznak az Olimpiai jelenlegi vagy jövőbeli helyszíneire:
- Road to Rio
- Road to Pyeongchang
- Road to Tokyo
- Rio 2016
- Pyeongchang 2018
- Tokyo 2020
- Nem lehet olyan szavakat használni, melyek felhasználják az Olimpia szót, például Mathlympics , Aqualympics, Chicagolympics, Radiolympics.
- Tiltott olyan hashtagek használata, melyek az Olimpia által levédésre kerültek, például #TeamUSA vagy #Rio2016.
- Nem használható a hivatalos olimpiai logó.
- A logó nem használható fel szimbolikusan sem: például háromszögekből, hagymakarikákból vagy hajgumikból kirakva.
- Nem posztolhatók az eseményen készült képek.
- Nem szabad szerencsét kívánni induló sportolóknak.
- Nem közölhetők Olimpiai eredmények.
- Az Olimpia hivatalos social media-fiókjairól nem lehet semmit sem megosztani. A retweet is tiltott.
- Nem lehet olyan játékok indítani, melynek témája az Olimpia vagy a Paralimpia.
Hogy mi marad? Kevés. A szakértők szerint ha valaki valamilyen szinten mégis szeretne kommunikálni az Olimpiáról, figyelje annak kiemelkedő pillanatait és használja ki azokat. Így tett például az Oreo is a Super Bowl áramszünetében, mikor csupán ennyit tweeteltek: “A sötétben is tudsz tunkolni!”
Forrás: Adweek