Több mint 130 millió ember követte a labdarúgó világbajnokságot Közép-Kelet-Európában

A régió lakosainak közel fele töltötte idejét a TV képernyőjére tapadva június 14. és július 15. között. Oroszországban a világbajnokság egyenes kieséses szakaszának meccsei az elmúlt 20 év legnépszerűbb sportközvetítései közé tartoztak az országban, a horvát csapat hazatérését közvetítő program pedig minden idők leghosszabb horvát TV-közvetítése volt. 

A közép-kelet-európai független reklámügynökségeket tömörítő weCAN hálózat nemzetközi kutatást készített, amelyben azt vizsgálták, hogy hogyan alakultak a világbajnokság TV-nézettségi adatai a régió 14 országban, köztük Észtországban, Lettországban, Litvániában, Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Szlovéniában, Horvátországban, Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában, Bulgáriában, Ukrajnában és Oroszországban.  A felmérés négy szempontból vizsgálta az egyes országokat: az első rangsor azt mutatja meg, hogy a teljes lakosság hány százaléka nézte legalább 5 percen keresztül a vb-t, a második a meccsek átlag nézettsége szerint rangsorolja a nemzeteket, a harmadik adatsorból kiderül, hogy hányan követték figyelemmel a helyi legnépszerűbb meccset, míg az utolsó listában szerepelnek a döntő nézettségi adatai. A négy rangsor átlaga megmutatja, hogy melyik ország milyen eredményt ért el a vb-n TV-nézettség tekintetében.

Nem meglepő, hogy azon országok szerepelnek a rangsor élén, amelyek kijutottak a világbajnokságra. Horvátország vezeti a mezőnyt, őket követték a szerbek és az oroszok. A lengyelek is bejutottak a top 5-be, bár csak a bosnyákok után. A legtöbb dél-kelet-európai ország a rangsor első traktusában szerepel, míg Ukrajnában, a visegrádi országokban (Lengyelország kivételével) és a balti államokban dúlt legkevésbé a foci őrület.

A régió lakosainak 44 százaléka követte a világbajnokságot, és a nézők 60 százaléka volt férfi

Hasonlóan alakul a rangsor, amely az alapján állítja sorba az országokat, hogy a teljes lakosság hány százaléka nézte legalább 5 percen keresztül a vb-t. Horvátországban és Szerbiában tízből kilenc, Lengyelországban és Oroszországban tízből nyolc illetve hét ember nézte a bajnokságot. Összesen 131 millió ember, azaz a régió lakosságának 44 százaléka, követte bizonyos mértékig a vb-t.

 

Felmerül a kérdés, hogy hogyan alakult volna a nézettség Horvátországban, ha a horvát válogatott nem jut ki a világbajnokságra. Martin Koprek, a weCAN horvát partnerügynöksége, a Direct Media médiaigazgatója szerint a döntők nézettségi adatai arra utalnak, hogy a különbség kisebb lenne, mint gondolnánk. „2010-ben, amikor Horvátország nem jutott ki a világbajnokságra, a horvátok 38 százaléka nézte a döntőt, amit Spanyolország vívott Hollandia ellen. 2014-ben Horvátország már a csoportkörben kiesett, de így is a horvátok 45 százaléka követte figyelemmel a döntőt Argentína és Németország között – tulajdonképpen ugyanannyian, mint idén.”

Oroszországban nincs központilag végzett televíziós közönségmérés a 100 ezer lakosnál kisebb településeken, így a weCAN kutatásában szereplő számok csak a nagy és közepes méretű városok nézőszámait tükrözik. Azonban még így is tehetünk nagyságrendi becslést a teljes orosz közönség méretét illetően. „Tekintve hogy a világbajnokságot a legnagyobb orosz Tv-csatornák közvetítették, amelyeknek jelentős a vidéki elérésük, a nézettség a kisebb településeken is hasonlóan alakulhatott, mint a nagyvárosokban” – mondta Alexander Semenov, a weCAN oroszországi partnerügynöksége, a MediaPlus Russia vezérigazgatója.

Az adatokból kiderül, hogy nagyon jó hatással volt az orosz nézettségi mutatókra, hogy Oroszországban rendezték meg a világbajnokságot. Míg a meccsek átlag nézőszáma 2010-ben 6,7 millió, 2014-ben pedig 5,6 millió volt, addig 2018-ban a nézettség megduplázódott. 12,5 millió fő, tehát a nagyvárosok lakosságának átlag 18 százaléka követett minden egyes meccset.

Ami a nézők nemét illeti, a férfi-nő arány kiegyenlítettebb volt azokban az országokban, amelyek kijutottak a vb-re. Tehát akkor volt nagyobb az érdeklődés a nők körében, ha lehetett a helyi válogatottnak szurkolni. A régió egészét tekintve a nézők 60 százaléka volt férfi (79 millió fő) és 40 százaléka nő (52 millió).

A döntő nem minden

14 országból 9-ben a döntőre voltak a legtöbben kíváncsiak. A szerbeket leginkább a Szerbia-Brazília meccs érdekelte, a lengyeleket pedig a Lengyelország-Kolumbia mérkőzés. Egyedül Horvátországban és Oroszországban alakultak meglepően a nézettségi adatok.

Oroszországban többen nézték a hazai válogatott és Spanyolország közti nyolcaddöntőt, mint az Oroszország-Horvátország negyeddöntőt. Bár a két meccs nézettsége közti különbség mindössze 0,17 százalék volt, az eredmény így is meglepő. „Oroszország a 2008-as EB-n elvesztette a spanyolok ellen vívott elődöntőt – tehát a rajongók tíz éve várták a visszavágót” – mutatott rá Alexander Semenov. Emellett az is meghatározó tényező a nézettségi adatok szempontjából, hogy Oroszországban sokan töltik a hétvégét vidéken, így nem kerülnek be a hétvégi meccsek nézettségmérésébe. (Az Oroszország-Spanyolország meccset vasárnap délután játszották, így ekkorra sokan visszaértek a városba, az Oroszország-Horvátország mérkőzést azonban szombat este tartották, amikor a nyaralók többsége még vidéken tartózkodott.)

„Összességében a vb kieséses szakaszának mérkőzései bekerültek az elmúlt húsz év legmagasabb nézettséget elérő sport közvetítései közé Oroszországban. A 30 százalékos nézettségi mutató sportesemények kapcsán nagyon magas eredménynek számít az orosz városok lakossága körében. Az elmúlt években az egyetlen meccs, amely az Oroszország-Horvátország és az Oroszország-Spanyolország mérkőzésekhez hasonlóan magas nézettséget ért el, a 2008-as Eb-elődöntő volt” – mondta Semenov.

Még ennél is meglepőbbek a horvát adatok, amelyek szerint több horvát nézte a Horvátország-Anglia elődöntőt, mint magát a döntőt. Martin Koprek szerint ennek két oka van. „Először is a döntő volt a legfontosabb meccs, így sokan úgy döntöttek, hogy a szabadban kivetítőről nézik a mérkőzést. Ezeket a személyeket nem rögzítették a Nielsen mérőműszerei. A másik ok, hogy Franciaország a 65. percben átvette a vezetést 4:1-re, így hamar egyértelművé vált, hogy Horvátország el fogja veszíteni a meccset. Ha ez csak később dőlt volna el, illetve ha lett volna hosszabbítás, több ember várta volna meg a végeredményt, még azok is, akiket nem annyira érdekel a foci.”

Horvát médiatörténelmi pillanat született

Horvátországban a legemlékezetesebb esemény – legalábbis a média szempontjából – a vb után, július 16-án történt, amikor a horvát válogatott hazatért Zágrábba. A horvát állami televízió, a HTV1 déltől sugározta a 2018-as vb kabalája után elnevezett World Cup Zabivaka műsort. A program nyomon követte a horvát nemzeti válogatottat Moszkvától Zágrábig, majd közvetítette a Zágráb főterén rendezett fogadást, amely az eredeti tervek szerint délután 5-ig tartott volna. Miután a gép leszállt, és a játékosok beszálltak egy nyitott tetejű emeletes buszba, hogy megkezdjék 20 km-es útjukat a főtérig, az egész város ünnepi hangulatba borult. Végül több mint 550 ezren üdvözölték a játékosokat az út mentén, így az út több mint 6 órán át tartott.

Ez volt az első alkalom a horvát médiatörténelemben, hogy a HTV1-en elmaradt a híradó, és a közvetítés, amely végül 10 óra elteltével este 10 órakor ért végét, a horvát TV történetének leghosszabb műsora lett. 1,7 millió ember – a teljesen népesség 42%-a – nézte a közvetítést átlag 2 órán keresztül.


A weCAN-ről

A weCAN egy partner hálózat, amelyet erős és független Közép és Kelet-európai ügynökségek alapítottak 2010-ben.

A hálózat motorja a weCAN Ltd. a vállalkozás, amelyet négy kiemelkedő ügynökség alapított, amelyek alapja a régió fő piaca Café Communications (Magyarország), Comtech CAN (Cseh Köztársaság), The Group (Románia) and Walk (Lengyelország).

Lefedve 16 országot a Balkántól Bulgáriáig  és Szlovéniától Oroszországig a weCAN Ltd és a partner ügynökségek képesek megtervezni és kivitelezni hatékony, kreatív, media, digitalis, marketing, közösségi media és PR projekteket és kampányokat, amelyek átívelnek a határok fölött,

 

Facebook Comments
Megosztás Google Pluson