Mit csinál egy kreatív, amikor éppen nem dolgozik? Mit csinál két kreatív, amikor éppen nem dolgozik? Mit csinál két szingli kreatív, amikor éppen nem dolgozik? Mondjuk úgy: kísérletezik. Alkot, kutat és igyekszik megérteni a világot, de legalábbis a másik nemet.
A kreatív elme örökké kíváncsi, kérdez, keres, projektben gondolkodik, bonyolít és egyszerűsít, vagyis: hat, alkot, gyarapít. Mert nem képes másként, csak így működni 0-24-ben. Az pedig különös szabadságot ad a kreatívoknak, amikor saját örömükre tehetnek dolgokat. Nem is nagyon ismerek olyan embert ebben a szakmában, akinek ne lennének tét nélküli örömprojektjei. Irigylésre és elismerésre méltó dolgok születhetnek ilyenkor.
Amikor egy ilyen örömmunka exhibicionizmussal párosul, arról a világ is biztosan értesül. Ilyen projekt volt a két New York-i designer által életre hívott 40 days of dating is. Úgy képzelem, egy szombat hajnali zajos kocsmában született egyéb világmegváltó gondolatok között…
Azt mondják, 30-40 nap kell ahhoz, hogy egy-egy (mások által rossznak mondott) szokásunkat legyűrjük. Akik egyelőre csak fejben írják a listát, azoknak motivációnak sem utolsó az olykor szélsőségesen is önkifejező Jessica Wals és az egészségesen őrült Timothy Goodman kísérlete. A két kreatív elme egyszerre barát és munkatárs, akik éppen egy időben voltak szinglik, és úgy gondolták tesznek egy próbát: 40 napig randiznak egymással, és végigjárják egy kapcsolat minden fázisát, magasságát és mélységét, egy- és kétértelműségét.
A két ember – azon túl, hogy kapcsolataik sorra csődöt mondanak – nem sokban hasonlít. A projekt sikere pont ezért volt borítékolható: az egyikük tipikusan női, végletekig romantikus, „nagy Ő” kereső, másikuk pedig tipikusan férfi, „minél több vasat a tűzbe” filozófiával veti bele magát kapcsolatokba. Jessica és Timothy elkötelezettségét mutatja az a 6 szabály is, amelyen az egész kísérlet alapult. Ezek között szerepelt pl. a monogámia, heti egy kapcsolatterápia és a mindennapos kérdőív-kitöltés is.
Hogy mi lett ebből? Az egyszerű kísérletből komplex projekt. A médiát foglalkoztató hír. Masszív rajongótáborral büszkélkedő történet. Lett weboldala, egy olvasmányos, folytatásos – vagyis állandó(an növekvő) olvasótáborral rendelkező – blog, amin a 40 nap képekkel, filmekkel illusztrált eseményeit követhetjük végig. Minden nap mindkét fél megírta saját beszámolóját, így láthatjuk női és férfi szemmel is ugyanazt a világot.
A bejegyzésekhez zseniális grafikák is készültek, minden post-hoz egy-egy műalkotás, amiben tucanyi barát és kolléga segédkezett. (Megvannak a kedvenceim, de azt hiszem, mindenki megtalálja a magának valót, aki bonyolódott már valaha is kapcsolatba.)
Lett tehát arculata, tartalma, hangja és követőtábora a játéknak, ami jócskán túlnőtt az alapítók eredeti elképzelésén. Egyszerre lett önismereti, pszichológiai, szociológiai kérdésekkel foglalkozó tanulmány és művészeti projekt nagyszerű sajtóval.
Foglalkozott vele a CNN, a BBC, szakmai blogok, online és print magazinok, mint a Mashable, a Slate, a Daily Mail, a The Guardian, a New York Observer, vagy éppen a The Washington Post.
Szóval, valami ilyesmi történhet, amikor tét nélkül játszhatnak a kreatívok. Hajrá!