Nem is olyan rég volt szó az innovatív nagyvállalati PR-eszközök használatáról. Korábban pedig Langó Karesz is mutatott pozitív példákat a vállalati infografikákra, amelyekkel egy-egy nehezebb témát igyekszik kapóssá tenni az ügynökség. Ma én is egy jól sikerült példányt hoztam, aminek ráadásul érdekes utóélete is lett.
Fokozottan igaz az „Egy kép többet mond ezer szónál” szólásmondás az infografikák esetében, úgyhogy igyekszem ezúttal rövidre fogni. Néhány jó tanács, ha ezt az eszközt használnánk PR-célokra:
1. Az infografika attól jó, ha érdekes, és ha sikerül tömören, vizuálisan ábrázolni rajta a lényeget.
2. A PR-céllal készült változatnál további elvárás, hogy nem túl tolakodó (a hitelességet még nem csorbító) formában kiderüljön belőle a megbízó személye is, ill. az öncélú tájékoztatáson túlmenően valahol valamikor szolgáljon értékesítési célokat is. (Arról majd egyszer még írok, hogy szerintem minden PR valahol marketing.)
3. Az infografika alapvetően elképesztően rizikós eszköz, hiszen egyedül a virális elérésre alapozhat, szemben a klasszikus, mérhető eszközökkel. Először tehát meg kell győznünk az ügyfelet, hogy nem csak trendi “l’art pour l’art-oskodás” részünkről az elkészítése, hanem komolyan esélyes a téma, hogy elnyerje a szélesebb tömeg – de legalábbis a célcsoport – érdeklődését.
4. Az infografikának ab ovo jó nagy a szórása, de mértékkel a támogatott megjelenítés is belefér a kezdeti terjesztésbe (értsd: célzott Facebook-kampány pl., ami segít a jobb targetálásban), ez esetben azonban már tojáshéjakon járunk hitelesség szempontjából.
5. Végül: fokozottan figyeljünk rá, hogy az infografikát még véletlenül se keverjük össze az illusztrációval. Tehát ha csak csicsásan szeretnénk megjeleníteni a mondandónk néhány érdekesebb számát vagy sorát, az még önmagában nem infografika. Maga a téma az, aminek el kell vinnie lábon az egészet, és az infografikának önmagában egy kerek sztorivá kell összeállnia, bármilyen más háttéranyag ismerete nélkül.
Az alábbi infografika – klikkelésre nagyobb, olvasható lesz – igazi összcafés büszkeségünk: a Café Desing öntötte formába a Café PR-ből jövő ötletet (és nem titkoltan a Creative-ból és a Connectionból merítettük a spirituális erőt, sőt benne volt valahol mélyen a Média, a Reklám, a Film és az Interactive is – Who’s next? Café Next!).
Aki pedig még így a kép után is itt maradt, annak elárulok egy érdekes műhelytitkot: infografikára nem jellemző utóélete lett a fenti képnek. Ügyfelünknek annyira megtetszett az elektronikus változat, hogy rögtön rendelt belőle egy számottevő nagyságrendű nyomtatott változatot is – így a közeljövőben különböző rendezvényeken járva-kelve akár kézbe is foghatjátok a kiadványt, ami egy infografika esetében talán egy igazi kuriózum.