Nagy port kavart a napokban az a kínai mosószerreklám, amelyben egy fekete férfit mosnak át ázsiaivá, bizonyítva, hogy termék a legmakacsabb foltokkal is felveszi a harcot. A reklámfilm nyilván helyi piacra készült (arról a Kínáról beszélünk, ahol az új Star Wars poszteréről lehagyták a fekete főszereplőt, Finnt), mégis felmerül a kérdés, vajon a kreatívok mire is gondoltak, amikor előjöttek ezzel az ötlettel a 21. században?
Persze a koncepció, miszerint a feketék bőre valójában koszos, és egy jó mosószer/szappan képes megtisztítani, nem új keletű, Amerikában a 20. század első feléig lehetett találkozni erre az ötletre épülő hirdetésekkel. Íme néhány ma már vállalhatatlan nyomtatott hirdetés:
Szappan:
Festék:
Fehérítő:
Nem ennyire szélsőséges formában, de a feketék fehérítése a mai napig jelen van a mainstream médiában. Nem ritka, hogy neves divatmagazinok pár árnyalattal világosabbra veszik címlapsztárjuk bőrszínét, és már szinte fehér embert csinálnak modelljükből. Néhány példa a közelmúltból:
Az angolul whitewashing (magyarul szerecsenmosdatás) jelzővel körülírt gyakorlat Hollywoodban is megjelenik: az amerikai filmek a jobb eladhatóság miatt a mai napig a fehér színészeket részesítik előnyben, még ha ókori egyiptomi fáraókról vagy jövőbeli japán geekekről is készül mozifilm. A jelenséggel az Index pár hete hosszabban is foglalkozott.