A Café hagyományos szakmai rendezvényén, a Tízórai történeteken ezúttal a közép-kelet-európai régiót vettük górcső alá. A november végi előadáson debütált a Café legújabb, a térséget bemutató kiadványa, a CANnual Report 2015, amelynek adatait Varga-Nagy Eszter, az IKEA PR vezetője egészítette ki a cseh, szlovák és magyar piacra vonatkozó tapasztalataival.
A Café 10 évvel ezelőtt evezett először nemzetközi vizekre – kezdte előadását Szarvas László, a Café nemzetközi üzletfejlesztési igazgatója. A külföldi kapcsolatok kiépítésének apropóját az OTP terjeszkedése adta a térségben: a bank leányvállalatainak megjelenésével olyan ügynökségekre volt szükség, amelyek szakmailag a legtöbbet nyújtják a cégnek, valamint az adott ország legjobbjai közé tartoznak. A Café vezetésével létrejött független ügynökségi hálózat – amely 2015-től a weCAN nevet viseli – az évek során egyre több országban jelent meg. Kézenfekvő volt tehát, hogy a Café partnerei bevonásával átfogó képet nyújtson a közép-kelet-európai országok reklámgazdasági helyzetéről. Ennek eredménye lett a CANnual Report 2015, a térség 14 országának adatait feldolgozó közel 200 oldalas kiadvány, ami a maga nemében páratlan, hiszen ilyen részletes áttekintés korábban még nem készült a régióról.
A kiadvány alapvetően tényekről, trendekról szól az adott piac vonatkozásában, és óhatatlanul megjelenik benne az egyes ügynökségvezető szubjektív piacvéleménye is mint olyan szakemberé, aki sok esetben már évtizedek óta az adott piacon dolgozik. A tanulmány felépítésén túl Viniczai András, a Café Next innovációs igazgatója kitért a régiót leíró mérőszámokra is, elővezetve a weCAN Rankinget, ami az országokat reklámgazdaságuk fejlettsége és gazdaságban betöltött szerepe szerint rangsorolja.
Arról, hogy a régiós különbségek miként is jelennek meg a gyakorlatban, Varga-Nagy Eszter, az IKEA PR-vezetője osztotta meg tapasztalatait. Az IKEA Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon összesen hét üzlettel van jelen, ám az országok, sőt a városok közti különbségeket a kommunikáció során mindig szem előtt kell tartaniuk. Munkájukat segíti az a felmérés, ami három ország vásárlóinak gondolkodását, viselkedését, értékeit és motivációit írja le. Ha összevetjük az adatokat, kiderül, hogy a magyar fogyasztókat érzelmeik vezérlik, és hajlamosak spontán vásárolni, míg a csehek általában hideg fejjel, megfontoltan költik el a pénzüket. Hogy hasonlóságot is említsünk: mindkét nemzetnél elsődleges a család és a barátok szerepe. Szlovákia a legtöbb értéknél átmenetet képez a magyar és a cseh vélemény között.
Az IKEA stratégiájának fontos eleme, hogy megtalálják a globális márkaérték és a helyi fogyasztók igényei között a harmóniát, valamint kihasználják az adott piac kínálta marketinglehetőségeket. A jövőbeni terveket illetően szóba került még a Soroksáron nyíló új IKEA áruház, valamint a nagyobb városokba tervezett átvevőpontok magyarországi bevezetése is.
Ha többre is kíváncsi, a CANnual Report kiadványt ide kattintva ingyenesen letöltheti!