Becsapva érezzük magunkat, és még a bannereket is jobban kedveljük a szponzorált tartalmaknál. Legalábbis ez derült ki a tartalomgyártással foglalkozó amerikai Contently felméréséből.
A fogyasztókat nem könnyű átverni. Pontosan tudják, hogy az ingyenes online tartalmak nem is annyira „ingyenesek”, a fizetés azonban nem pénzzel, hanem a hirdetések befogadásával történik. Egy 18-65 éves amerikai internetezők körében végzett felmérésből kiderül, hogy a fogyasztók meglehetősen tájékozottak a szponzorált tartalmak miben létét illetően, így hamar felismerik, ha egy-egy szponzorált cikkel próbálják befolyásolni a márkaválasztásukat.
Érdekesség, hogy a válaszadók 57%-a inkább a bannereket „kedveli”, míg negyede éppen az ellenkezőjét választaná, mivel a bannereket idegesítőnek tartja. A többi válaszadó pedig azért fogyaszt szívesebben szponzorált tartalmat, mert azt érdekesebbnek tartja.
Hazánkban is hasonló a helyzet: míg a normál bannerek átkattintási aránya 0,07% és 0,4% között mozog, addig a szponzorált tartalmaknál ez kevesebb, mint 0,05%.
A bizalmatlanság legfőbb oka az átláthatóság hiánya, hiszen a fogyasztók sokszor csak a tartalom olvasása közben döbbennek rá, hogy egy hirdetéssel van dolguk. Egy idő után ugyanis a legtöbb olvasónak kezd gyanússá válni, hogy vajon miért dicsérik fél oldalon keresztül Jennifer Aniston bőrfiatalító arckezelését.
Ezzel szemben a bannereknél már az első pillanatban kiderül, hogy milyen célt szolgálnak, így senki sem érzi magát átverve. A legtöbben el sem olvassák a szponzoráltnak vélt cikkeket, az olvasók mindössze 24%-a futja végig az ilyen írásokat.
Mindeközben egyre több hirdető él valamilyen natív hirdetéssel, pedig mint a kutatásból kiderül, a fogyasztók nem feltétlenül lelkesek. Ez különösen igaz a felsőfokú végzettséggel rendelkezőkre, hiszen a diplomával – a kutatás szerint – a bizalmatlanság is együtt jár.
Ha mégis elolvassák a cikket, és továbbra sem éreznek bizalmatlanságot, az elsősorban a márkába vetett bizalomnak köszönhető, nem pedig a remekül megírt cikknek. A szponzorált tartalmakkal tehát óvatosan kell bánni, ha nem akarjuk elveszíteni az olvasók bizalmát.
A kutatásról és az eredményekről bővebben itt lehet olvasni.